"Έλλη Πασπαλά"
ΕΛΛΗ ΠΑΣΠΑΛΑ

Η Ελλη Πασπαλά γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από Έλληνες γονείς. Φοίτησε στο "Manhattan School of Music", από το οποίο και πήρε το δίπλωμα "Bachelor of Αrts", ενώ παρακολούθησε μαθήματα τραγουδιού με την σοπράνο Judith Ruskin και υποκριτικής με τον ηθοποιό William Hickey. Στη συνέχεια πήρε μέρος σε συναυλίες στις Η.Π.Α και τον Καναδά, καθώς και σε παραστάσεις όπερας, με τελευταία στάση την παράσταση "Medea" του Gavin Bryars στη Νέα Υόρκη, σε σκηνοθεσία Bob Wilson. Στην Αθήνα ήρθε το 1982 και αμέσως καθιερώθηκε ως βασική συνεργάτις του Μάνου Χατζιδάκι μέχρι το 1988. Μετά από αυτήν την τόσο σπουδαία εμπειρία η Ελλη Πασπαλά εξέλιξε την καλλιτεχνική της ταυτότητα αρχίζοντας την προσωπική της δισκογραφική πορεία με τον δίσκο "ΣΤΗΝ ΛΑΜΨΗ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ" (1988). Ένας δίσκος με τραγούδια σπουδαίων ξένων δημιουργών, απ' όπου και διακρίθηκε το "Youkali" το οποίο συμμετείχε στην συλλογή "EUROPEAN FEMALE FAVORITES" (1990) που κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία. Το νησί του "Youkali" την οδηγεί στο "ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΛΩΤΟΦΑΓΩΝ" (1990) του Στάμου Σέμση και του Βασίλη Νικολαίδη. Ένα χρόνο μετά ο δίσκος αυτός ηχογραφήθηκε στο Λονδίνο με αγγλικούς στίχους του Laurence Roman με τον τίτλο "LIVING A LIE".

Προτιμώντας την άμεση επαφή με το κοινό της, η καλλιτεχνική της πορεία σφραγίζεται από πολυάριθμες ζωντανές εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτε-ρικό, περιορίζοντας έτσι την παρουσία της στη δισκογραφία σε συμμετοχές δί-σκων αξιόλογων Eλλήνων δημιουργών.Το 1989 υπήρξε προπομπός του Randy Newman στις συναυλίες του στο "Παλλάς". Η πρόσκληση-πρόκληση ήρθε από το Μέγαρο Μουσικής τον Ιανουάριο του 1993, όπου η Ελλη Πασπαλά πήρε μέρος στον κύκλο "ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ" στα πλαίσια των εκδηλώσεων του ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ. Αυτή η σημαντική στιγμή της πορείας της, διασώθηκε δισκογραφικά με την ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας, με τίτλο "Η ΕΛΛΗ ΠΑΣΠΑΛΆ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ". Το 1994 είχε την πρώτη της συνάντηση με τον συνθέτη Σταμάτη Κραουνάκη με αφορμή τη "ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΕΙΚΟΝΑ - ΓΟΒΑ ΣΤΙΛΕΤΟ" σε στίχους δικούς του και σε ένα τραγούδι, σε στίχους της Αμαλίας Μέλη. Την ίδια χρονιά, έδωσε συναυλίες στην Ολλανδία για το Φεστιβάλ Σύγχρονου Ελληνικού Τραγουδιού, ενώ τον Οκτώβρη του 1995 στα πλαίσια του εορτασμού των Ολυμπιακών Αγώνων συμμετείχε σε μια σειρά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στην Ατλάντα.

Έχοντας συνεργαστεί με σπουδαίους δημιουργούς όπως τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Διονύση Σαββόπουλο, τον Νίκο Ξυδάκη, τον Στάμο Σέμση, την Λένα Πλάτωνος, τον Σταμάτη Κραουνάκη κ. α, αποφασίζει σε κάθε κύκλο εμφανίσεων της να δώσει έμφαση σε ένα συγκεκριμένο ερμηνευτικό της πρόσωπο. Έτσι, στη συναυλία του Μεγάρου κάλυψε μια μεγάλη γκάμα Ελληνικών και ξένων τραγουδιών, στις εμφανίσεις της με τον David Lynch οδηγείται στο να δοκιμάσει καινούργιους μουσικούς δρόμους, ενώ στη συνεργασία της με τη Δήμητρα Γαλάνη, τον χειμώνα του 1995-96, εμφανίζεται στο ιστορικό "ΧΑΡΑΜΑ". Εκεί της δίνεται η αφορμή να βουτήξει στα βαθιά νερά του λαϊκού τραγουδιού και να δείξει το λαϊκό της πρόσωπο στο κοινό.

Συνεχίζοντας τις μουσικές και ερμηνευτικές της αναζητήσεις, συνεργάζεται με τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο. Από αυτή τη συνεργασία, προκύπτει ο δίσκος με τον τίτλο "ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ", σε στίχους Μιχάλη Γκανά, Άρη Δαβαράκη, Ελένης Ζιώγα, Θοδωρή Γκόνη ,Λυδίας Βενιέρη, καθώς και του ίδιου του συνθέτη του.

 

 


©2000 www.musiccorner.gr
All rights reserved