Ρεμπέτικο:
Το ελληνικό αστικό λαϊκό τραγούδι των αρχών του αιώνα, που εξέφρασε
την αντίληψη ζωής και τις εμπειρίες του περιθωρίου, των κατώτερων
κοινωνικών τάξεων, κυρίως των εμπορικών και βιομηχανικών κέντρων
(λ.χ. Πειραιά, Σύρου, Θεσσαλονίκης, Σμύρνης), γνώρισε μεγάλη διάδοση
κατά τη δεκαετία του '30 και σταδιακά εμπορευματοποιήθηκε, επιβιώνοντας
μέχρι και τη δεκαετία του '50. Είχε ποικίλη θεματολογία (τραγούδια
της φυλακής, του τεκέ, επαγγελματικά, ερωτικά κ.λ.π.) και παιζόταν
με λαϊκά, έγχορδα κυρίως όργανα.
Μάρκος
Βαμβακάρης: Πατριάρχης του ρεμπέτικου, κυριότερος εκφραστής
της πειραιώτικης σχολής του ρεμπέτικου που άνθησε τη δεκαετία του
'30 και βασίζεται κυρίως στο μπουζούκι, τον μπαγλαμά και την κιθάρα.
Ήταν
πέρσι τον Σεπτέμβριο, όταν, με τη συμπλήρωση 30 χρόνων από το θάνατο
του Μάρκου Βαμβακάρη, ο Γιώργος Νταλάρας έδωσε τέσσερις συναυλίες
στους χώρους που γεννήθηκε και έζησε ο Πατριάρχης του ρεμπέτικου,
εκπληρώνοντας μια υπόσχεση στον εαυτό του αλλά και στην ψυχή της
λαϊκής μας μουσικής. Τέσσερις συναυλίες σε Σύρο και Πειραιά που
συγκίνησαν, ένωσαν τραγουδιστές, μουσικούς και κοινό σε μια φωνή
- απόδοση ελάχιστου φόρου τιμής στον Μάρκο Βαμβακάρη - και δρομολόγησαν
την κυκλοφορία αυτού του «τιμής ένεκεν» διπλού άλμπουμ. Ενός άλμπουμ
αφιερωμένου στη μνήμη και στο έργο του Μάρκου Βαμβακάρη, η προσφορά
του οποίου στον σύγχρονο πολιτισμό της πατρίδας μας παραμένει ανυπολόγιστη.
Ο πατριάρχης του ρεμπέτικου και πρόδρομος του λαϊκού μας τραγουδιού,
ο πρωτοπόρος Μάρκος Βαμβακάρης έζησε τη ζωή του με περισσές στερήσεις
και λιγοστές καλές στιγμές.
Ο εξαναγκασμός να παραμείνει στο περιθώριο, όντας ανεπιθύμητος
για μεγάλα χρονικά διαστήματα από την αστική κοινωνία,
αλλά και από τους προοδευτικούς κύκλους της εποχής
του, τον οδήγησε από την γενέτειρα του, την Άνω Χώρα
της Σύρας, στον Πειραιά όπου και έμεινε για το υπόλοιπο της ζωής του. Οι αντίξοες συνθήκες αλλά και το
γεγονός ότι ήταν καθολικός, δημιούργησαν δυσκολίες, ταυτόχρονα
όμως, ήταν
πηγή έμπνευσης για το ξεχωριστό του έργο.
Οι συναυλίες που έδωσε ο Γιώργος Νταλάρας, αποτέλεσαν ένα
ουσιαστικό βήμα στην αποκατάσταση της τιμής και της δικαίωσης του
Μάρκου Βαμβακάρη, ο οποίος δεν αναγνωρίστηκε όπως του έπρεπε,
ακόμη και μετά θάνατον. Το βήμα αυτό επισφραγίζεται από την έκδοση αυτού
του διπλού άλμπουμ «Γιώργος Νταλάρας, Αφιέρωμα στον
Μάρκο Βαμβακάρη», φυσική συνέχεια των συναυλιών που αφιερώθηκαν
στον αθάνατο συνθέτη του ρεμπέτικου και λαϊκού μας τραγουδιού.
«Το αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη» περιλαμβάνει τα τραγούδια του Μάρκου, τα τραγούδια που έφεραν για πρώτη φορά την
καθημερινότητα του απλού λαϊκού ανθρώπου σαν στοιχείο δημιουργίας στο τραγούδι, τα τραγούδια που έφεραν το μπουζούκι και τους δρόμους
του, στην δισκογραφία και στο πάλκο.
Από τη θρυλική «Φραγκοσυριανή» ως το «Όλοι ρεμπέτες του ντουνιά»
και «Τα δυο σου χέρια πήρανε» (οι βεργούλες), «Μαύρα μάτια, μαύρα
φρύδια», «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν», «Θα' ρθω να σε ξυπνήσω», «Τα
ζηλιάρικά σου μάτια», «Αλεξανδριανή», «Τα καραβοτσακίσματα», «Αντιλαλούν
οι φυλακές», ο Μάρκος δεν σταμάτησε ποτέ να τραγουδιέται και να
περνάει από γενιά σε γενιά...
Στο δίσκο, όπως και στις συναυλίες, συμμετέχουν τα παιδιά του Μάρκου,
οι συνθέτες και μουσικοί Στέλιος και Δομένικος Βαμβακάρης, καθώς
και οι Θοδωρής Παπαδόπουλος και Χρυσούλα Χριστοπούλου, αυθεντικοί
ερμηνευτές του ρεμπέτικου και βέβαια μια πλήρης λαϊκή ορχήστρα δώδεκα
μουσικών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γιώργος Νταλάρας παραχωρεί εξ' ολοκλήρου
τα δικαιώματα του από το δίσκο, για την διατήρηση της λειτουργίας
και την κάλυψη εξόδων συντήρησης του Θεάτρου «Απόλλων» στη Σύρο.
Εκπληρώνεται με αυτό τον τρόπο μια υπόσχεση...
Ο Μάρκος Βαμβακάρης συνεχίζει να προσφέρει στον τόπο που γεννήθηκε
και μεγάλωσε, ακόμα και μετά τον θάνατο του. Ένας διαρκής συμβολισμός
που απορρέει μέσα από μια εκδήλωση αγάπης και αποκατάστασης του
Γιώργου Νταλάρα στη μνήμη του Μάρκου Βαμβακάρη, ως ελάχιστο δείγμα
σεβασμού και τιμής στον άνθρωπο που πρώτος έδωσε σάρκα και οστά,
σ' αυτό που έμελλε να γίνει το λαϊκό μας τραγούδι.
Μια έκδοση τιμής με μια φωνή ψυχής...
|