Ημερολόγιο,
δεύτερο, του Νίκου Ξυδάκη. Απ' τον μεγάλο καθρέφτη της μουσικής
ο συνθέτης φέρνει στο παράθυρο του σπιτιού μας σπάνιες στιγμές,
ιδιωτικές... Μας εξηγεί ο ίδιος το πώς και το γιατί:
«Οι συνεργάτες, οι φίλοι, οι μουσικοί πάντα σε μια συνάντηση
στο διάλειμμα μιας πρόβας, ανάμεσα
σε μια ηχογράφηση ή πριν από μια συναυλία, και σχεδόν με μια συγκινητική
εκνευριστική μανία,
συνηθίζουν να παίζουν μουσική που τους αρέσει. Τραγούδια, αυτοσχεδιασμούς,
διασκευές, ή κάτι
που οι ίδιοι έχουν συνθέσει. Αυτές τις προσωπικές στιγμές του καθενός
που μπορεί να είναι και η βαθύτερη τους επιθυμία και που τα τελευταία
χρόνια επίμονα κρυφακούω και παρασύρομαι κι εκμυστηρεύομαι κι εγώ,
σκέφτηκα να συγκεντρώσω στο Ημερολόγιο.
Το Ημερολόγιο θα ήθελα να θεωρηθεί όχι σαν μια ηχογράφηση μoυσικής
ενός δίσκου αλλά σχεδόν
σαν μια υποκλοπή αισθημάτων των φίλων μου.
Αν κρατούσα σημειώσεις για ένα ημερολόγιο ηχητικό, αυτές θα κρατούσα.»
(Νίκος Ξυδάκης, απ' το 70σέλιδο βιβλιαράκι που συνοδεύει τον δίσκο.)
Το
αποτέλεσμα είναι απρόσμενο και πολυσυλλεκτικό: είκοσι ένα μουσικά
ακούσματα - οργανικές συνθέσεις, απαγγελίες ποιημάτων, τραγούδια
και διασκευές -, συχνά και με τη συμβολή νέων δημιουργών κι ένα
βιβλίο - κόσμημα με πρωτότυπα αλλά και μεταφρασμένα ποιήματα και
διηγήματα, κάποια απ' τα οποία δημοσιεύονται για πρώτη φορά, πλαισιωμένα
με παράξενες φωτογραφίες, σχέδια και σκίτσα.
Το
Ημερολόγιο δεύτερο, στα ίχνη εκείνου του πρώτου Ημερολόγιου του
1995, παραμένει ένα χειροτέχνημα με τη μορφή ενός μουσικού και λογοτεχνικού
ημερολογίου. Και οι στιγμές του ακριβές, πιθανά στιγμιότυπα απ'
τα παρασκήνια μουσικών παραστάσεων του Ν. Ξυδάκη ή και, σκηνές από
ταινία. Ενός μουσικού ντοκιμαντέρ γεμάτο ανάσες και σιωπές καλλιτεχνών,
όπως η Ελευθερία Αρβανιτάκη, στο «Τελευταίο ταξίδι» του Κώστα Καρυωτάκη,
η Όλια Λαζαρίδου που μας εξιστορεί το «Όνειρο της Μαρίας» του Διονυσίου
Σολωμού, ο Βασίλης Παπαβασιλείου που ερμηνεύει το ποίημα του Νίκου
Εγγονόπουλου «Η βυκάνη», ο Διονύσης Καψάλης που διαβάζει το ποίημα
του «ADAZIO», κι ο ίδιος ο συνθέτης στο ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη
«Η εισβολή της μαύρης πεταλούδας του Πόρου»... Και οι μουσικές δεξιοτεχνικές,
που σε παίρνουν μακριά όπως «Ο Τσακιτζής» και η «Καππαδοκία» του
Βασίλη Κετεντζόγλου. Ή, το «Βαλς Ρουά» του Αλέξανδρου Καψοκαβάδη
με τους Ματ σε 2 υφέσεις, τη σύνθεση «Ίων» του Κώστα Βόμβολου με
τους Tabako Trio, τον «Εσπερινό» του Λεωνίδα Μαριδάκη σε ποίηση
Διονύση Καψάλη, το οργανικό του Φώτη Μυλωνά «Μνήμη», και το «Χιόνι»
του Θωμά Κωνσταντίνου με τους Τακίμ. Και βεβαίως, η διασκευή του
τραγουδιού «Τριαντάφυλλο στο στήθος» του Μάνου Χατζιδάκι απ' τον
Β. Κετεντζόγλου και η «Μαργαρίτα Μαγιοπούλα», σε διασκευή και ερμηνεία
Νίκου Ξυδάκη.
Καλή ακρόαση.
|