20
χρόνια και μία στιγμή. Να αδράξουν είπαν ό,τι «γεννιέται, ακμάζει,
προξενεί πόνο και περνά». Έτσι γεννήθηκε ο πρώτος τους δίσκος. Ο
τίτλος είναι Γρήγορα η ώρα πέρασε. Κι έχουμε έναν ερωτικό λόγο από
τη Σαπφώ ως τις μέρες μας. Τραγούδια σε ποίηση Σαπφούς στην απόδοση
Οδυσσέα Ελύτη και σπαράγματα της ποίησης της, σε μορφή πρόζας. Τραγούδια
βέβαια είχανε πολλά, φίλοι ήταν και συνεργάτες. Πώς όμως ο Νίκος
Ξυδάκης και η Ελευθερία Αρβανιτάκη φθάσανε σ' ένα δίσκο - χρησμό;
«Θεωρούσα
πάντα πολύ δύσκολο να βάλω μια μελωδία σ' έναν άμεσο ερωτικό λόγο.
Κίνητρο μου ήταν να ηχούν τα λόγια πειοτικά στο στόμα μου. Άσχετα
αν ειπώθηκαν χθες ή αύριο, να κρατούν τη δύναμη τους. Όπως το λέει
ο Οδυσσέας Ελύτης, Σαν να 'ξερε από τότε η ποιήτρια ότι και τα εννέα
δέκατα του έργου της να εξαφανίσει ο χρόνος, εκείνη, σαν αίσθηση
ζωής, θα επιβιώσει. Διάλεξα λοιπόν τις απλούστερες φράσεις που πιστεύω
ότι, ακόμα και σήμερα, εξακολουθούν, σχεδόν μαγικά, να έχουν μια
ισχύ», εξηγεί ο Νίκος Ξυδάκης.
Εφτά
τραγούδια της Σαπφούς έτσι όπως φτάσανε ως εμάς δια στόματος Οδυσσέα
Ελύτη, ένα χορικό του Ευριπίδη όπως μας το μετέφερε ο Κ. Χ. Μύρης,
3 ποιήματα-μαγικές εικόνες του Διονύση Καψάλη και τέλος, με μια
μινιατούρα, ένα κομψοτέχνημα του Κώστα Καρυωτάκη ο δίσκος κλείνει,
με μια μπόσα νόβα κι ένα ζευγάρι που γλιστράει στην αίθουσα χορού
ενός πλοίου που ταξιδεύει στον χρόνο. Μια μυθολογική εικόνα. Αντανάκλαση
άραγε του συνθέτη και της ερμηνεύτριας, ή μήπως η σκιά τους.
Ο Ελύτης
κάνει σημερινό το λόγο της Σαπφούς, ο ήχος, η μουσική, η χρήση των
εγχόρδων - μας δίνουνε τη διάρκεια - τον επιτείνουν, κι έρχεται
η αιθέρια φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, και γι' αυτό απαλή στο
άκουσμα, να μας διαπεράσει καθώς μετατρέπεται σε καθαρό ρυθμό, ανάσα,
βαθύτερη ικανοποίηση. Με αυτή τη χαρά που δοκιμάζει κανείς, υπερβαίνοντας
τον εαυτό του, σε μια στιγμή αρμονίας με τον κόσμο.
|