|
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
|
Η
καινούργια δισκογραφική εργασία του Στέλιου Βαμβακάρη, ενός ακριβοθώρητου
μέχρι πρότινος δημιουργού, πιάνει το νήμα από κει που το άφησαν
οι ιστορικής σημασίας συνευρέσεις του με τον Louisiana Red και οι
πειραματισμοί που πρώτος επιδίωξε πάνω στο πάντρεμα blues και ρεμπέτικου.
Στα δεκατρία νέα τραγούδια του σε δικούς του στίχους, μουσική και
ερμηνεία (σε πέντε απ' αυτά στίχους έγραψαν ακόμη η Λίνα Νικολακοπούλου,
ο Σωτήρης Κακίσης και ο Πάνος Ηλιόπουλος) ο Στέλιος Βαμβακάρης μπολιάζει
τις καθαρόαιμες λαϊκότροπες φόρμες με τον αμιγώς blues και rock
ήχο, χάρις τις παρεμβάσεις του ενορχηστρωτή Γιάννη Ζαχαρόπουλου,
αλλά κυρίως χάρις την αναλλοίωτη μέσα στα χρόνια διάθεση του για
πειραματισμό και παιχνίδι με τα μουσικά είδη που αγαπά. Μαζί του
στο τραγούδι και η Εβελϊνα Αγγέλου, μια νέα καλή φωνή που γνωρίσαμε
από τις εμφανίσεις της τόσο στις συναυλίες, όσο και στην προηγούμενη
δισκογραφία του υιού Βαμβακάρη.
Από μουσικής άποψης, τα καραντουζένια που πρώτοι εισήγαγαν με το
παίξιμο του μπουζουκιού τους, ο πατέρας του, ο Μάρκος Βαμβακάρης
και ο Ανέστος Δεληάς, ακούγονται να συγγενεύουν ηχητικά με τις,
απλές φαινομενικά, blues κλίμακες του Muddy Waters και του John
Lee Hooker. Η μουσική άλλωστε έχει τοπολαλιά και όχι τόπο, ανοιχτούς
ορίζοντες και όχι στενά πλαίσια. Και ο Στέλιος Βαμβακάρης με την
παρούσα Νιρβάνα του αποδεικνύει πόσο δικαίως εδώ και τρεις δεκαετίες
έχει στήσει κυριολεκτικά το δικό του μπαϊράκι μέσα σ' αυτό που λέγεται
ελληνικό λαϊκό και ελληνικό ηλεκτρικό τραγούδι.
|
ΤΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ MUSIC CORNER
|
Ακούω
πολλούς κατά καιρούς να μιλάνε για τη συγγένεια του μπλουζ με
το ρεμπέτικο και βρίσκω τον εαυτό μου να συμφωνεί μόνο εν μέρει:
κοινωνιολογικά και στιχουργικά, σίγουρα υπάρχουν ομοιότητες, αυτές
που χαρακτηρίζουν λαϊκές μουσικές που εκφράζουν κοινωνικά στρώματα
που, αν όχι ακριβώς περιθωριοποιημένα, είναι κάπως "στην
απ'έξω". Μουσικά ωστόσο βρίσκω αρκετές διαφορές στους ρυθμούς
και τις μελωδίες, πράγμα αρκετά φυσιλογικό δεδομένων των διαφορετικών
καταβολών των δύο ιδιωμάτων όσο και της μοναδικής πορείας που
ακολούθησε το καθένα. Προφανώς αυτή η συζήτηση θα ήταν καλύτερα
να γίνει από επαϊοντες, μουσικολόγους και κοινωνιολόγους. Αλλά
ο καινούριος δίσκος του Στέλιου Βαμβακάρη χαρακτηρίζεται
από την προσπάθεια να συνταιριάξουν τα δύο είδη και επομένως δεν
μπορεί παρά να γίνει αναφορά στη σχέση μπλουζ-ρεμπέτικου.
Δεν
είναι βέβαια η πρώτη φορά που κάποιος δοκιμάζει αυτό τον αρραβώνα
αλλά ο Στέλιος Βαμβακάρης είναι σίγουρα από τους πιο κατάλληλους:
γιος του Μάρκου Βαμβακάρη, όχι μόνο έχει το ρεμπέτικο στο
DNA του αλλά είναι και ικανότατος μουσικός ανεξαρτήτως του πούθε
κρατάει η σκούφια του, έχοντας στο ενεργητικό του συνεργασίες
με μπλουζίστες όπως ο Louisiana Red και ο Taj Mahal (άλλος ένας
τύπος που δεν τον χώρεσαν τα όρια του μουσικού ιδιώματος από το
οποίο ξεκίνησε) και εδώ και χρόνια ψάχνει να βρει που χάνονται
τα όρια ανάμεσα στις δύο μουσικές παραδόσεις.
Ο
τελευταίος του δίσκος λοιπόν κάνει αρκετά ανοίγματα στο μπλουζ
και το μπλουζ-ροκ αν και συνολικά η ζυγαριά δείχνει Ανατολή: οι
ενορχηστρώσεις ρίχνουν βάρος κυρίως στα δικά μας όργανα (μπουζούκι,
τζουράς, μπαγλαμάς) και οι φωνές του Στέλιου Βαμαβκάρη και της
Εβελίνας Αγγέλου είναι γνήσια λαϊκές οπότε τα ελληνικά ιδιώματα
(ρεμπετικο-λαϊκό) δίνουν το ύφος του δίσκου. Υπάρχουν όμως και
αρκετά περιθώρια και για το μπλουζ να βγει στην επιφάνεια, άλλοτε
με ανεπαίσθητες πινελιές και άλλοτε παίρνοντας πιο πρωταγωνιστικό
ρόλο (πχ στο "Έτσι" που ανοίγει το δίσκο ή στο "Πάνω
στη Χάρλεϊ" που τον κλείνει). Πέρα από το μουσικολογικό ενδιαφέρον
ωστόσο, ο δίσκος είναι πολύ καλός (αν και κάποια κομμάτια μου
έπεσαν λίγο βαριά) και θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα από όσους είναι
φαν του ρεμπετικού χωρίς να είναι πιουρίστες.
|
|
...
Πολύ καλό παίξιμο και ενορχηστρώσεις δίνουν μια δυνατή αίσθηση
αυθεντικότητας στο δίσκο, σε συνδυασμό και με τα φωνητικά του
Βαμβακάρη και της Αγγέλου. Ωραία αίσθηση πειραματισμού: κάτι διέκρινα
στο αγαπημένο μου "Το κουπί". Ήταν rockabilly; Δεν είμαι
σίγουρος ακόμα... Οι στίχοι δένουν πολύ καλά με τη μουσική ...
|
|
Περιέχει
τους στίχους, σημείωμα του Στέλιου Βαμβακάρη και του Αντώνη Μποσκοΐτη
... |
|
"Το
κουπί", "Έτσι", "Άντε να βγούμε στον κήπο",
"Είμαι απ' έξω κι είμαι μέσα" ... |
|
"Η
νύχτα φέρνει το πρωί και η καρδιά μου εσένα
Μου ρίχνεις φώτα στη στροφή
Πώς θες να κάνω προκοπή
Που τα 'χω όλα χαμένα
Απάνω που σ' αγάπησα, μου γύρισες τα φύλλα
Γιατί σε τούτη τη ζωή
Άλλοι πηγαίνουν με κουπί
Κι άλλοι με δέκα μίλια"...
(στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου - "Το κουπί")
|
Music
Corner
|