Ήρθε
στη συνέντευξη με ένα γλυκό κοριτσίστικο χαμόγελο που δεν την
εγκατέλειψε σ' όλη τη διαρκεια της κουβέντας μας!
Η Σαβίνα Γιαννάτου αγαπάει τη μουσική δημιουργία με ένα
τρόπο ξεχωριστό και κυρίως τη σέβεται. Απολαμβάνει την εξελικτική
της πορεία δίνοντας διεξόδους στα καλύτερα σημεία της, μέσα σ'
ένα χώρο που ο χαρακτήρας είναι αυτό ακριβώς που φαίνεται. Εκεί
δεν χωράνε προσποιήσεις και διακοσμητικά στοιχεία.
Η
καλλιτέχνιδα που φιλοξενούμε σήμερα στις σελίδες του Music
Corner, διατηρεί την αυθεντικότητα των επιλογών της μέσα από
σκληρή δουλειά και συνεχείς μουσικούς και εσωτερικούς πειραματισμούς.
Η
συνέντευξη έγινε στο Πάρκο
Ελευθερίας, λίγες μέρες μετά τις πολύ επιτυχημένες εμφανίσεις
της στο Gazarte...
|
|
Κάντε
"κλικ"
για να κατεβάσετε το
"wallpaper"
της Σαβίνας Γιαννάτου
(artwork: Φανή
Γιαννάκου )
|
Μusic
Corner: Πριν λίγες μέρες δώσατε δύο συναυλίες σε ένα νέο χώρο το Gazarte,
πείτε μας γι' αυτή τη δουλειά...
Σαβίνα Γιαννάτου: Το Gazarte έχει
πολύ καλό ήχο και για μας παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η λεπτομέρεια στην ακουστική
επειδή κατά τη διάρκεια του live αυτοσχεδιάζουν οι μουσικοί και εγώ και
επειδή όσο πιο ανάγλυφα είναι τα όργανα, τόσο πιο σημαντικός είναι ο καλός
ήχος. Εμείς δε χρησιμοποιούμε καθόλου ηλεκτρικά όργανα, αλλά έχει πλάκα
γιατί ο ήχος που βγάζουμε ώρες ώρες είναι σαν ηλεκτρικός επειδή από τον
τρόπο που παίζουν οι μουσικοί κάποιες φορές βγαίνουν κάποιες συχνότητες
που πραγματικά θα μπορούσε να είναι από ηλεκτρονικό γκρουπ!
Μusic
Corner: Μέσα από τον αυτοσχεδιασμό;
Σαβίνα Γιαννάτου: Η free τζαζ έχει
να κάνει πολύ με το πως παίζει κανείς με τους ήχους και όχι με τις νότες.
Ο
μουσικός σε αυτό το είδος δεν ασχολείται τόσο με τις νότες όσο με τον
ήχο του, με τις συχνότητες.
Μusic
Corner: Εσείς δουλεύετε με τις συχνότητες;
Σαβίνα Γιαννάτου: Δεν ξέρω αν ορίζεται
έτσι αλλά ένα μέρος της δουλειάς μου είναι αυτό. Δηλαδή το να ασχολούμαι
με τον ήχο και όχι με το ποια νότα θα βγάλω. Δεν με ενδιαφέρει ή μπορεί
να μην ξέρω καθόλου τι νότα λέω. Είναι σα να μιλάμε για ένα επίπεδο πιο
πίσω απο το συνειδητό. Δεν διαβάζω κάποιες νότες αλλά πετάω προς τα έξω
αυτό που έχω.
Μusic
Corner: Η φωνή είναι ένα όργανο;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι είναι ένας ήχος
και η φωνή.
Μusic
Corner: Πως φτάσατε στο σημερινό
τρόπο που εκφράζεστε καλλιτεχνικά;
Σαβίνα Γιαννάτου: Αυτό που κάνω δεν είναι καινούργιο, είναι
ένα είδος μουσικής. Είχα ακούσει καλλιτέχνες όπως η Diamanta Galas ή η
Tamia που είναι η πρώτη που άκουσα. Μία καλλιτέχνης που ζει στη Γαλλία,
είναι από τη βόρεια Αφρική νομίζω και χειριζόταν τη φωνή της με αυτό τον
τρόπο. Την ένοιαζαν οι ήχοι και όχι οι νότες. Καταρχάς άκουσα και μετά
με ενδιέφερε το πως γίνεται αυτό, τι σημαίνει αυτό και κάποια στιγμή ξεκίνησα
να το κάνω κι εγώ, μπροστά σε κοινό. Δηλαδή είναι μια τεχνική που για
μένα έτσι λειτούργησε. Μόνο μπροστά σε κοινό, δεν έκατσα σπίτι μου να
ψάχνω.
Μusic
Corner: Μια τεχνική δηλαδή που σας
βγήκε αυθόρμητα;
Σαβίνα Γιαννάτου: Αυθόρμητα και ελεγχόμενα,
είπα τώρα μ' ενδιαφέρει να κάνω αυτό. Θυμάμαι με είχε καλέσει ο Νίκος
Τουλιάτος που παίζει κρουστά και έτσι ξεκίνησα μαζί με το Νίκο, μπροστά
σε πολύ λίγο κοινό, μπορεί να ήταν μόλις 10 άτομα, σε ένα μπαρ. Αλλά έτσι
μπορείς να κάνεις αυτή τη δουλειά. Μπροστά σε λίγα άτομα. Δεν μπορείς
να εκτεθείς ξαφνικά σε 1000 άτομα. Πρέπει να δεις το υλικό σου, τι είναι
αυτό που κάνεις, γιατί μπαίνεις σε έναν άγνωστο χώρο. Μπήκα σε ένα άγνωστο
χώρο και μαγνητοφωνούσα, μετά άκουγα, αποφάσισα τι μ' ενδιαφέρει, τι όχι,
τι είναι ουσιαστικό, τι δεν είναι, φτιάχνεις δηλαδή σιγά σιγά καινούργιους
κώδικες.
Μusic
Corner: Σας είχα ακούσει στο Σούνιο,
μια βραδιά πανσελήνου πριν 4 χρόνια με τους Primavera en Salonico. Απο
τότε δουλεύετε με ξένο ρεπερτόριο;
Σαβίνα Γιαννάτου: Είμαστε μαζί από
το '94 δηλαδή 13 χρόνια.
Μusic
Corner: Δέσατε μαζί...
Σαββίνα Γιαννάτου: Αυτό είναι επιθυμία
των παιδιών καταρχάς, το να γίνουν γκρουπ και το να συνυπάρχουμε. Αυτό
για μένα ήταν πάρα πολύ καλό και όσο περνάει ο καιρός είναι ακόμα καλύτερο.
Έχει μία πορεία εξελικτική και για μένα και γι αυτούς και για τον καθένα
τελείως διαφορετική. Ο καθένας παίρνει άλλα πράγματα από αυτή τη συνεργασία.
Μusic
Corner: Πάντως μαζί έχετε κάνει πάρα
πολλές συναυλίες σε όλο τον κόσμο σχεδόν.
Σαβίνα Γιαννάτου: Πάρα πολλές, δεν
ξέρω κι εγώ πόσες είναι! Αυστραλία, Βόρεια Αφρική, Λατινική Αμερική, Ευρώπη
και μας ενδιαφέρει να το συνεχίσουμε. Εννοώ ότι κανείς δεν ξέρει πως αλλάζουν
τα πράγματα. Το θέμα είναι τι γίνεται στη μουσική σκηνή παγκόσμια. Όλο
αυτό κινείται με ένα τρόπο που κανείς δεν μπορεί να πει που πάει. Όλο
το τοπίο, το μουσικό τοπίο, αλλάζει σιγά σιγά και δεν ξέρεις που ακριβώς
βρίσκεσαι κάθε φορά.
Μusic
Corner: Οι "Παναγιές του κόσμου" νομίζω βρέθηκαν στο Νο11 κάποιου
διεθνούς chart...
Σαβίνα Γιαννάτου: Δεν έχουμε πρόβλημα
αναγνώρισης έχουμε πάρα πολύ καλές κριτικές. Όμως όλα κινούνται πολύ γρήγορα
πια. Αυτό μπορεί για κάποιους να είναι καλό, όμως δεν ξέρεις που βρίσκεσαι
ακριβώς μέσα σ' αυτό τον κόσμο που μεταμορφώνεται ταχύτατα.
Μusic
Corner: Σας είχα δει όταν τραγουδούσατε
στο μέγαρο με τον Γαβρά...
Σαβίνα Γιαννάτου: Ήταν πολύ καλή εμπειρία,
για μένα ήταν πολύ σημαντικό να συναντήσω τον Γαβρά. Με ενδιέφερε απο
πριν. Η προοπτική να συναντήσω αυτό το σκηνοθέτη ήταν πολύ σημαντική...
Μusic
Corner: Γράφετε μουσική, έχετε γράψει
μουσική για ντοκιμαντέρ και για θέατρο...
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι γράφω, έχω
κάνει μουσική για θέατρο, για παντομίμα, δύο δουλειές με την Ασπασία Κράλη,
μπορώ να πω ότι αυτή ήταν η πρώτη μου δουλειά για το θέατρο και με βοήθησε
πάρα πολύ να καταλάβω που βρίσκομαι. Έχω δουλέψει και με το Εθνικό, με
την Καίτη Κουντούρη στη "Μήδεια" με την Καριοφυλιά Καραμπέτη...
Μusic
Corner: Πως ήταν σαν δουλειά; Δύσκολη;
Σαβίνα Γιαννάτου: Η ιδέα της Καίτης
ήταν όλα τα μέρη του χορού να δουλευτούν με φωνητικά. Έκανα τότε εργαστήρια,
με τις κοπέλες του χορού, ήταν η πρώτη φορά που έκανα εργαστήρια και η
Καίτη είχε μια ιδέα που λειτούργησε άψογα. Όλα τα μέρη του χορού αντί
να είναι μουσικά ήταν μέσα από φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς!
Μusic
Corner: Ακούγεται πολύ δημιουργικό
όλο αυτό που κάνετε στη σύνδεση θεάτρου - μουσικής.
Σαβίνα Γιαννάτου: Τρομερά δημιουργικό!
Είναι σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Αυτό είναι το καλό. Κάνεις κάτι στη μουσική
και αυτό μπορεί να απορροφηθεί από έναν άλλο χώρο. Στην αρχή είναι αποσπασματικά
αλλά κάπου δένονται στο πέρασμα του χρόνου. Δηλαδή η Μήδεια έγινε το 1997
και ξανασυνεργάστηκα πάλι με το θέατρο με τον Χατζάκη το 2005, μετά απο
τόσα χρόνια πάλι με τον ίδιο τρόπο δηλαδή με τον αυτοσχεδιασμό, στις Βάκχες.
Μusic
Corner: Πάλι αρχαίο κείμενο.
Σαβίνα Γιαννάτου: Πάλι αρχαίο κείμενο,
Εθνικό θέατρο, πάλι δούλεψα με το χορό, με εργαστήρια και το χαίρομαι
αυτό. Ότι δηλαδή υπάρχει μία πορεία που το ένα φέρνει το άλλο και αυτό
κάπου οδηγεί.
Μusic
Corner: Πείτε μας για παλαιότερες
συνεργασίες, τη Λιλιπούπολη που ξέρουν και πολλά νέα παιδιά, τη συνεργασία
με τη Λένα Πλάτωνος...
Σαβίνα Γιαννάτου: Τραγούδια απο τη
Λιλιπούπολη τραγουδάμε στις εμφανίσεις μας. Με την Πλάτωνος κάναμε το
"σαμποτάζ" το '81 και μετά βγήκε ο Καριωτάκης, τα 13 τραγούδια
που αποτελούν μια πάρα πολύ καλή δουλειά.
Μusic
Corner: Κυκλοφορεί σε cd;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι, δουλειές που
έχουν γίνει παλιά, υπάρχουν τώρα σε cd και μάλιστα κάποιες ιδιαίτερα προσεγμένες
σε δίγλωσσες εκδόσεις. Όπως ένας δίσκος που έκανα το 1985 το "ζει
ο βασιλιάς Αλέξανδρος" η εταιρεία το έβγαλε τώρα σε cd και στα αγγλικά.
Αυτό είχε μεγάλη σημασία για μένα, σε αυτή τη δουλειά έχω κάνει και τη
μουσική και τα λόγια και την ενορχήστρωση. Αυτή η δουλειά με την Πλάτωνος,
τα ποιήματα του Καρυωτάκη, θεωρώ ότι είναι ένας σταθμός συνθετικά, δηλαδή,
ο τρόπος που μελοποίησε η Λένα τα ποιήματα του Καρυωτάκη, για μένα ήταν
πολύ ευαίσθητος, έπιασε τα ποιήματα. Πάρα πολύ...
Μusic
Corner: Είναι πολύ δύσκολο να μελοποιήσεις
ποίηση και να πιάσεις το αίσθημα...
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι πολύ. Μετά η
Λένα μπήκε στην ηλεκτρονική μουσική, "μάσκες ηλίου" κ.α.
Μusic
Corner: Θα κάνατε video art;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ευχαρίστως θα έκανα,
πολύ θα το ήθελα.
Μusic
Corner: Θα συνεργαζόσασταν με κάποιον πάνω σ αυτό; Πιστεύω ότι σας πάει
πολύ.
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι μου πηγαίνει.
Έχω συνεργαστεί με τον Κόττη, κάναμε μια παράσταση, μία συναυλία ζωντανή,
κάνει live electronics, ωραίο αλλά αρκετά δύσκολο. Θα μου άρεσε μία τέτοια
συνεργασία με έναν καλλιτέχνη που να μπορούμε να συνεννοηθούμε καλά. Είναι
πάρα πολύ σημαντικό να αισθάνεσαι καλά. Με την Πλάτωνος για παράδειγμα
είχαμε πάρα πολύ καλή επαφή.
Μusic
Corner: Πρέπει μάλλον κι ο άλλος
να είναι σ' ένα επίπεδο καλλιτεχνικό που ταιριάζει με το δικό σας;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι να ταιριάζουμε
σε διάφορα επίπεδα, να συνεννοούμαστε καλά. Δεν θα με ενδιέφερε γενικώς
μια συνεργασία, όπου απλώς θα τραγουδάω, χωρίς να υπάρχει χημεία με τους
συνεργάτες μου.
Μusic
Corner: Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ
πως πραγματοποιείτε μια στροφή σε παραδοσιακούς δρόμους και κυρίως εκτός
Ελλάδος.
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι, αυτό ξεκίνησε
απ' έξω αλλά έχει έρθει κι εδώ.
Μusic
Corner: Φαντάζομαι ότι παλιά ήταν
περισσότερο πειραματικό ενώ τώρα έχει πάρει μια μορφή. Η συνεργασία σας
με την Έλενα Λέντα σας έδωσε και ένα βραβείο.
Σαβίνα Γιαννάτου: Εγώ δεν το περίμενα
αυτό το βραβείο, ξαφνιάστηκα. Το ότι κάποιος σε διαλέγει από τη Σαρδηνία
ήταν παράξενο...
Μusic
Corner: Όταν πηγαίνετε έξω, σε όλα
αυτά τα μέρη, μετά επιστρέφοντας βλέπετε αλλιώς την Ελλάδα;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι, εκτιμώ πολύ
καλύτερα μερικά πράγματα. Όσο είμαστε στην Ελλάδα γκρινιάζουμε, παρόλα
αυτά βγαίνεις έξω και μέσα σε όλα βλέπεις και τα καλά που έχει η πατρίδα
σου. Το κλίμα, τα τοπία, συγκεκριμένες καταστάσεις. Μου έχει συμβεί αρκετές
φορές να συνειδητοποιήσω ότι αυτό υπάρχει στην Ελλάδα και πουθενά αλλού.
Αυτό είναι θετικό, απομακρυνόμενος από κάπου εκτιμάς καλύτερα κάποια πράγματα.
Αυτό είναι καλό. Μόνο καλά βρίσκω με αυτό το πήγαινε έλα...
Μusic
Corner: Με την Elena leda ηχογραφήσατε
τις εμφανίσεις σας. Πείτε μας γι' αυτή τη δουλειά.
Σαβίνα Γιαννάτου: Κολλήσαμε πολύ καλά
με την Έλενα και τον Μάουρο, οι εμφανίσεις εδώ ήταν όλες sold out
κι αυτό είναι μια πολύ καλή δουλειά που κάνει το Half Note . Εγώ έτσι
νομίζω, βλέπω πως ότι διαφημίζεται πηγαίνει. Η διαφήμιση είναι ένα πολύ
δύσκολο πράγμα είναι πέρα από τον καλλιτέχνη. Θα πρέπει να υπάρχει ο άνθρωπος
που θα την αναλάβει.
Μusic
Corner: Δεν είναι δουλειά του καλλιτέχνη...
Σαβίνα Γιαννάτου: Όχι αλλά ο καλλιτέχνης
υφίσταται επίσης τις συνέπειες, δηλαδή μαζί με αυτόν που χάνει τα χρήματα
κι ο καλλιτέχνης θεωρείται ότι δεν είναι εμπορικός. Και μπορεί το πρόβλημα
να μην είναι στον καλλιτέχνη αλλά απλά να μην έχει γίνει σωστή πληροφόρηση
στον κόσμο. Αυτό το κομμάτι, το Half Note το χειρίζεται πολύ σωστά, έτσι
ήρθε ακόμα και κόσμος που δεν μας είχε ξανακούσει, είδα πολλά καινούργια
πρόσωπα!
Μusic
Corner: Πως ήταν η συνεργασία με την Έλενα;
Σαβίνα Γιαννάτου: Με την Έλενα εγώ
πήρα ένα ρίσκο καλώντας τη γιατί το γκρουπ δεν την ήξερε. Το καλό είναι
ότι ταίριαξαν οι φωνές μας. Βέβαια το γεγονός ότι εγώ ξέρω κάπως τη μουσική
της Σαρδηνίας καλύτερα απ' ότι η Έλενα τη δική μας, με το να έχω ακούσει
την παράδοση τους, μπορούσα να "κολλήσω" πάνω της σωστά. Εκείνη
μπορούσε να πει κάποια τραγούδια ελληνικά, ταιριάξαμε κάποια Σεφαραδίτικα
με Σαρδηνέζικα. Είναι πολύ ευχάριστοι άνθρωποι κι αυτό μετράει, δηλαδή
είναι ανοιχτοί, είναι διαθέσιμοι, γιατί αυτό είναι το θέμα, πως αλλιώς
θα βγει κάτι καινούργιο αν ο άλλος είναι κλειστός;
Μusic
Corner: Πως αντέδρασαν τα παιδιά
στο γκρουπ;
Σαβίνα Γιαννάτου: Το είδαν όλοι πολύ
ελαφριά το πράγμα, με την καλή έννοια, δηλαδή κάνουμε κάτι, το κάνουμε,
δε ρωτάμε τι και πως, δεν αναλύουμε και ευτυχώς τα παιδιά ήρθαν την ώρα
που κάναμε πρόβα, λέγαμε ένα τρίφωνο κομμάτι, με την Έλενα και το Μάουρο
και ευτυχώς ενθουσιάστηκαν, αλλιώς αν δεν τους άρεσε ...θα είχα πρόβλημα!
Έλεγα όταν ερχόταν η Έλενα ότι αν δεν τους αρέσει την έχω βάψει...! Πως
θα περάσει αυτή η βδομάδα (χαμόγελα), αλλά όλα τελικά πήγαν πάρα πολύ
καλά! Το καλό με αυτό το γκρουπ είναι ότι δέχεται τα ενδιαφέροντα πράγματα
και τολμά να δοκιμάζει νέες συνεργασίες, δεν υπάρχει μεμψιμοιρία, γκρίνια
χωρίς λόγο κι επειδή και η Έλενα είναι έτσι και ο Μάουρο, αυτό δημιουργεί
μια πάρα πολύ καλή ατμόσφαιρα.
Μusic
Corner: Η ηχογράφηση έγινε σε στούντιο;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι ήταν σε στούντιο
αλλά ηχογραφήσαμε μόνο τα μέρη του προγράμματος που εμείς θεωρήσαμε ότι
έχουν περισσότερο ενδιαφέρον. Δηλαδή μόνο τα χειροκροτήματα έλειπαν, στο
στούντιο το κάναμε σαν ζωντανό, η ηχογράφηση είναι από όλα τα όργανα μαζί
και από τις φωνές και μόνο αν γινόταν ένα λάθος το διορθώναμε, αλλά οι
διορθώσεις είναι ελάχιστες.
Μusic
Corner: Πόσο κράτησε;
Σαβίνα Γιαννάτου: Έγινε σε χρόνο ρεκόρ,
μέσα σε λιγότερο από μία εβδομάδα! Σε πέντε μέρες τα είχαμε τελειώσει
όλα!
Μusic
Corner: Θα ξανακάνετε κάτι ανάλογο;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ελπίζουμε. Το έχουμε
προτείνει σε κάποια φεστιβάλ και θα δούμε. Δεν είναι τόσο απλό, ελπίζω
όμως ότι θα το επαναλάβουμε.
Μusic
Corner: Πως είναι το κοινό στην Ελλάδα;
Σαβίνα Γιαννάτου: Πολύ καλό. Παντού
υπάρχει το καλό κοινό και το κακό κοινό, οι άνθρωποι που σκέφτονται, και
εκείνοι που δεν σκέφτονται... Εγώ αισθάνομαι ότι στην Ελλάδα ένας ολόκληρος
κόσμος είναι κλεισμένος στο σπίτι του. Αυτοί οι άνθρωποι δεν ξέρεις τι
σκέφτονται, βγαίνει ο καθένας και πετάει την άποψη του, την οποιαδήποτε
χοντράδα και υπάρχει ένας κόσμος που ακούει, εκνευρίζεται, αλλά δεν έχει
πρόσβαση να πει την αντίρρησή του. Δεν μιλάνε κάποιοι άνθρωποι και φαίνεται
σαν να μην υπάρχουν. Ίσως ακόμα δεν έχουμε μάθει να λέμε την άποψή μας
προς τα έξω και το λέω και για τον εαυτό μου αυτό. Κατακλύζεσαι από διάφορα
πράγματα που σε εκνευρίζουν και τα θεωρείς απαράδεκτα παρόλα αυτά όμως
δεν βγαίνεις ο ίδιος να πεις ότι αυτό που βλέπεις είναι απαράδεκτο. Ίσως
επειδή στην Ελλάδα θεωρούμε πως ότι και να πούμε θα πέσει στο βρόντο.
Πάσχουμε σ'
αυτό ενώ σε μια άλλη χώρα θεωρούν ότι θα βρει το δρόμο του ένα παράπονο
ή μια διαμαρτυρία.
Μusic
Corner: Πως είναι οι συναυλίες στο
εξωτερικό; Πως σας βλέπει ο κόσμος;
Σαβίνα Γιαννάτου: Έρχονται κυρίως
ξένοι, ελάχιστοι Έλληνες. Μας αντιμετωπίζουν όπως εμείς τους ξένους εδώ.
Έρχονται και περιμένουν να ακούσουν κάτι το θαυμάσιο, το εξωτικό, το εντυπωσιακό.
Μου έχει τύχει να μην ξέρουν από που είμαι. Την εποχή που τραγουδούσα
Σεφαραδίτικα, έγραφε το πρόγραμμα Greek singer και θεωρούσαν ότι τραγουδάω
ελληνικά και βέβαια ήταν όλα ισπανοεβραϊκά!
Μusic
Corner: Περιμένανε κάτι αντιπροσωπευτικό; Όπως τον Ζορμπά;
Σαβίνα Γιαννάτου: Όχι, το κοινό ήταν
πολύ ευχαριστημένο, ήταν όλοι πανευτυχείς, απλά θεωρούσαν ότι όλα αυτά
που ακούνε είναι ελληνικά! Εκ των υστέρων κατάλαβα ότι οι άνθρωποι έρχονται
να ακούσουν μουσική, να ακούσουν κάτι καινούργιο που δεν ξέρουν τι είναι,
το σημαντικότερο είναι ότι εκείνη την ώρα εσύ επικοινωνείς και ο άλλος
είναι πανευτυχής, του δίνεις κάτι που πραγματικά τον ευχαριστεί τον γεμίζει.
Μusic
Corner: Πόσο δύσκολη είναι αυτή η επικοινωνία; Πάνω στη σκηνή είστε εσείς,
οι μουσικοί, υπάρχει αυτοσχεδιασμός από όλους. Είναι κάτι που το δουλεύετε
σε πρόβες;
Σαβίνα Γιαννάτου: Όχι, θεωρητικά
δεν μαθαίνεται αυτό, επιτόπου βλέπεις τι μπορείς να κάνεις. Είναι όπως
μια συζήτηση, αν λες κάτι και νοιώθεις πως ο άλλος βαριέται πρέπει ν'
αλλάξεις θέμα ή να το πεις αλλιώς ή να σηκωθείς να φύγεις, δεν μπορεί
να χασμουριέται ο άλλος κι εσύ να συνεχίζεις. Έτσι κι εκεί, πρέπει να
κάνεις ότι μπορείς. Αν κάτι δεν πάει καλά πρέπει να βρεις τι δεν πάει
καλά. Επιτόπου. Θυμάμαι κάποτε τον Ισίδωρο Κιολέογλου σε ένα σεμινάριο
που μίλαγε για το φως, τη φωνή, το χρόνο. Η μουσική έχει να κάνει με το
χρόνο, εκείνη την ώρα κάνεις κάτι, αν φύγει αυτό το λεπτό, το επόμενο
λεπτό έχει τελειώσει. Δηλαδή ότι είναι, είναι εκείνη ακριβώς τη στιγμή.
Θυμάμαι ότι τότε πολλά χρόνια πριν, συνειδητοποίησα κάτι που είναι αυτονόητο.
Αν χάσεις το λεπτό, έχεις χάσει κάτι πολύ σημαντικό. Τουλάχιστον κέρδισε
το επόμενο. Παίζεις με το χρόνο και δεν είναι σαν τη ζωγραφική, σαν το
σινεμά. Μόνο το θέατρο είναι κάτι αντίστοιχο. Με τη μουσική παίζεις με
το χρόνο, όλα μετριούνται. Υπάρχει ο ρυθμός, το τέμπο...
Μusic
Corner: Πως είναι οι συναυλίες; Το συναίσθημα μετά από αυτές;
Σαβίνα Γιαννάτου: Όταν έχεις κάνει
μια καλή συναυλία, το εισπράττεις, το βλέπεις στον κόσμο. Έχει συμβεί
πολύ παλιά, πριν τη συνεργασία μου με τους Primavera en Salonico, να βγω
στη σκηνή και να αισθανθώ ότι δεν υποστηρίζομαι. Εκεί το παίρνεις πάνω
σου. Αντίθετα μπορεί να βγεις, να μην έχεις ενέργεια και να νοιώθεις ότι
σε στηρίζουν τα παιδιά. Δυστυχώς εμείς επηρεάζουμε πολύ ο ένας τον άλλο.
Τώρα που παίζουμε πολύ καιρό μαζί, βλέπω ότι αν εγώ δεν είμαι καλά θα
τους επηρεάσω, αμέσως.
Μusic
Corner: Ακυρώνετε παράσταση όταν δεν είστε καλά;
Σαβίνα Γιαννάτου: Έχω ακυρώσει συναυλία
όταν είμαι άρρωστη, χάλια. Αλλιώς δεν ακυρώνεται. Έχω κάνει παράσταση
και με κορτιζόνη. Σε μια δική μου πολύ σημαντική συναυλία. Εκεί παίρνεις
το φάρμακο και τα βγάζεις πέρα. Κι αυτό είναι πολύ ενοχλητικό γιατί δεν
σ' ευχαριστεί, είναι σαν να τρέχεις σε αγώνα δρόμου με πρόβλημα στον τένοντα.
Μusic
Corner: Κάνετε κάποια δουλειά με
έλληνα συνθέτη αυτό τον καιρό;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι έχω κάνει μια
δουλειά με τον Μαμαγκάκη, βγήκε τώρα, του έχουν γράψει μία βιογραφία και
μέσα στο βιβλίο υπάρχει ένα cd "η μπαλάντα του Ερωτόκριτου"
όπου τραγουδάω εγώ τα τραγούδια της Αρετούσας. Θα βγει επίσης και το "άσμα
ασμάτων".
Μusic
Corner: Κλείνοντας να σας ρωτήσω ποια από τις συνεργασίες που έχετε κάνει
πιστεύετε ότι ήταν "διαφορετική"...
Σαβίνα Γιαννάτου: Από τις σημαντικότερες
συνεργασίες μου ήταν με την Πλάτωνος. Ήταν η σημαντικότερη για πολλούς
λόγους. Ο κυριότερος βέβαια ότι ταιριάζαμε πολύ μουσικά. Εκεί που μουσικά
μπορείς να υπάρχεις μαζί με έναν άνθρωπο, μπορείς και "αναπτύσσεσαι"
αλλιώς, αν έχεις διαφορές, αυτό δεν φέρνει καλά αποτελέσματα. Επίσης την
έβλεπα να συνθέτει οπότε έβλεπα πως γινόντουσαν τα κομμάτια. Επι τόπου
για τα περισσότερα, κάναμε συζητήσεις και τα βελτιώναμε. Αυτό είναι μια
πολύ δημιουργική συνεργασία, είναι σαν μάθημα.
Μετά
με το Νίκο Μαμαγκάκη, ήταν μια πάρα πολύ σημαντική συνεργασία επειδή μου
εμπιστεύθηκε την Αρετούσα το 1985. Τότε είχα κάνει μόνο τραγούδια και
ξαφνικά μου πρότειναν να τραγουδήσω σε όπερα. Ήταν αρκετά δύσκολη, πολύ
απαιτητική και επίσης έπρεπε να βγω στη σκηνή και να κάνω κινήσεις. Δεν
το είχα διδαχθεί αυτό ούτε το είχα κάνει ποτέ. Είχα δηλώσει λοιπόν ότι
εγώ δεν παίζω. Ήταν ο Βασίλης Νικολαΐδης που ήρθε σπίτι μου ένα μήνα και
μου έδειχνε πως θα κάνω το χέρι μου, το πόδι μου. Όλο αυτό μετά έγινε
πραγματικά παίξιμο, δηλαδή, αφού έλυσα θέματα που άπτονταν της υποκριτικής
τέχνης, μπήκα μέσα στο σχήμα και έπαιξα. Πάλι αυτό για μένα ήτανε "τομή".
Ξεπέρασα ένα ταμπού. Εκεί γνώρισα το Σπύρο Σακκά, μου έκανε εργαστήρι
για 2 χρόνια, μου έδειξε ένα άλλο τρόπο μαθήματος και αυτές οι συνεργασίες
ήταν για μένα πολύ σημαντικές.
Και με τον Πήτερ Γκόβαλντ στη Γερμανία, που παίζει free jazz, συνεργάστηκα
αυτοσχεδιαστικά μαζί του και είδα το γερμανικό σύστημα, πως δουλεύουν,
είδα πως αυτό λειτουργεί σε μια άλλη χώρα. Ποιος είναι ο κώδικας σε μια
μουσική που λέγεται ελεύθερη, αλλά τελικά έχει κώδικες. Πρέπει λοιπόν
να μάθεις έναν καινούργιο κώδικα μιας "ελευθερίας". Υπάρχουν
κι εδώ κανόνες αλλά επειδή είναι μέσα σε ένα πιο ελεύθερο σύστημα δεν
μπορείς να τους ορίσεις ακριβώς, ορίζονται πιο αφηρημένα και πρέπει να
είσαι συνέχεια σε εγρήγορση για να δεις πότε πέφτεις στην κοινοτυπία.
Μusic
Corner: Αυτή την εποχή ετοιμάζετε
τίποτα;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ναι, είμαι στο στούντιο
ετοιμάζω ένα δίσκο, είναι προσωπική δουλειά, έχει αυτοσχεδιασμούς, ποιήματα
που απαγγέλλω αυτοσχεδιάζοντας ταυτόχρονα. Συμμετέχει ο Μιχάλης ο Σιγανίδης
που παίζει κοντραμπάσο και κάνουμε μαζί αυτοσχεδιασμούς.
Μusic
Corner: Πως προέκυψε αυτή η δουλειά;
Σαβίνα Γιαννάτου: Ήταν μια ανάγκη
μου να εκφραστώ λίγο πιο προσωπικά κι έχω πάρει τραγούδια που εμένα μου
λένε κάτι, έχω φτιάξει και μερικά δικά μου, ένα του Χατζιδάκη, ένα του
Βελιώτη και του Αγγελάκα από τις "ανάσες των λύκων", ένα του
Σιγανίδη κι ένα του Μουζάκη που το έχω διασκευάσει. Υπάρχουν κάποια ποιήματα
και αυτοσχεδιασμοί.
Μusic
Corner: Ευχαριστούμε πολύ!
Σαβίνα Γιαννάτου: Κι εγώ ευχαριστώ!
------
BAR
RESTAURANT CAFE
ΠΑΡΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (Βασ. Σοφίας)
210.7223784
|
*** Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο Πάρκο Ελευθερίας στην Βασ. Σοφίας,
στο Μέγαρο Μουσικής (Bar-Restaurant-Cafe, τηλ. 210.7223784).
*** Oι φωτογραφίες έχουν τραβηχθεί με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, Olympus.
*** Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού (κειμένων ή φωτογραφιών) χωρίς
την άδεια του Music Corner.
|