ΓΛΥΚΕΡΙΑ
 


Θέλω πάρα πολύ να ερμηνεύσω
τραγούδια του γιού μου...!


Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στον Παύλο Ζέρβα
Music Corner - 14/7/2002


Πάνε αρκετά χρόνια από τότε που η Γλυκερία ξεκίνησε επαγγελματικά το τραγούδι. Από το 1974 που πρωτοτραγούδησε σε κάποια μπουάτ της Πλάκας ή αν θέλετε το 1980 που κυκλοφόρησε τον πρώτο της προσωπικό δίσκο ("στα μάτια κοίτα με")... Όλα αυτά τα χρόνια η Γλυκερία στέκεται με ήθος και συνέπεια απέναντι στο παραδοσιακό λαϊκό τραγούδι, στο ρεμπέτικο και ακόμη στο σμυρναίικο. Ακόμη και τα νέα τραγούδια που παρουσιάζει μέσα από τους προσωπικούς της δίσκους, δείχνουν πως σέβονται την μουσική μας παράδοση. Ο κόσμος τη μαθαίνει γρήγορα και την ακολουθεί όπου τραγουδάει. Χαρακτηρίζεται από το γεγονός πως πολλές φορές τραγουδάει κομμάτια που είχαν πει άλλοι μεγάλοι της ελληνικής μουσικής και καταφέρνει να τα κάνει ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες! Με τη ζεστή φωνή της, την "μπριόζα" σκηνική παρουσία της, με την ικανότητά της να αποκρυπτογραφεί τους κρυφούς κώδικες των τραγουδιών, καταφέρνει να κάνει τον κόσμο να αγαπάει ότι αυτή τραγουδάει!

Η Γλυκερία σήμερα είναι αναμφισβήτητα μία από τις 2-3 κορυφαίες σύγχρονες γυναικείες φωνές. Το αποδεικνύουν οι δουλειές που κάνει, ο κόσμος που την λατρεύει, τα cd της που πουλάνε. Και όσο "κορυφαία" στο χώρο της είναι, άλλο τόσο καταφέρνει να χαρακτηρίζεται από σεμνότητα στην προσωπική της ζωή. Βρήκε την οικογενειακή γαλήνη δίπλα στον μουσικό Στέλιο Φωτιάδη, τότε που έκανε τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα... Απέκτησαν ένα γιο και φρόντισαν να αφήσουν τα προσωπικά τους πολύ μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Το μόνο που δεν κατάφερε να μας κρύψει και το είδαμε έντονα στα μάτια της, είναι η επιθυμία να ερμηνεύσει τραγούδια του γιου της που παράλληλα με τις σπουδές στην Ψυχολογία, γράφει και τραγούδια. Και όπως λέει η Γλυκερία, πρόκειται για σπουδαίο ταλέντο!


Κάντε "κλικ" για να κατεβάσετε το αυτόγραφο - "wallpaper"
της Γλυκερίας...
σε ανάλυση
800Χ600 ή 1024Χ768



Music Corner: Να ξεκινήσουμε με το νέο σας δίσκο που κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα από την Eros Music.
Γλυκερία: Πρόκειται για ένα διπλό cd. Μια συλλογή με ρεμπέτικα που κατά καιρούς έχω τραγουδήσει και υπήρχαν σκόρπια σε διάφορους δίσκους. Μιας και το ρεμπέτικο αποτελεί ένα είδος μέσα από το οποίο με αγάπησε ο κόσμος, είπαμε να συγκεντρώσουμε όλα αυτά τα τραγούδια σ' ένα διπλό cd. Υπάρχουν και κάποιες καινούριες ηχογραφήσεις, πάντα ρεμπέτικα τραγούδια, που είχα την επιθυμία να ερμηνεύσω.

MC: Ρεμπέτικα, λαϊκά και σμυρναίικα παλιότερα. Είναι τα τραγούδια που έχουν χαρακτηρίσει τη μουσική σας πορεία.
ΓΛ: Ναι, έχω κάνει βέβαια και άλλα πράγματα, αλλά είναι αλήθεια ότι ο κόσμος με αγάπησε πολύ μέσα από αυτά τα τραγούδια.

MC: Εσείς σε ποιο από αυτά τα τρία είδη μουσικής τοποθετείτε περισσότερο το μουσικό σας στίγμα; Ή έστω σε ποιο έχετε ιδιαίτερη αδυναμία;
ΓΛ: Εγώ αγαπώ το ελληνικό τραγούδι. Και το ελληνικό τραγούδι τα περιλαμβάνει όλα αυτά. Τώρα αν με ρωτάτε για αδυναμίες, σίγουρα έχω κι εγώ κάποιες. Αγαπώ το παραδοσιακό τραγούδι. Το τραγούδι που μας γυρνάει πίσω στις καταβολές μας. Εμένα προσωπικά μου θυμίζει τα παιδικά μου χρόνια, τα πρώτα μου ακούσματα. Είναι όμως το παραδοσιακό τραγούδι αυτό που μας δίνει τις βάσεις για να προχωρήσουμε στο σήμερα. Παίρνουμε τις βάσεις από αυτό το υλικό που είναι πολύ σταθερό και πολύ πλούσιο. Αυτό το υλικό το εξελίσσουμε με βάση τις ικανότητες που έχουμε και πως αντιλαμβανόμαστε το σφυγμό της εποχής μας ή με βάση το τι θέλουμε να μεταδώσουμε στον κόσμο.

MC: Θα θέλατε να κάνετε κάποια στιγμή κάποιο δίσκο με πιο μοντέρνα ακούσματα; Με ηλεκτρονικό ήχο για παράδειγμα, όπως στις μέρες μας δοκίμασαν αρκετοί συνάδελφοί σας; Είναι στις σκέψεις σας κάτι τέτοιο;
ΓΛ: Ναι, ναι.. Μου αρέσει να πειραματίζομαι. Με ενδιαφέρει πολύ κάτι τέτοιο. Θέλω να μετρήσω τις δυνάμεις μου σε κάτι διαφορετικό, σε ένα άλλο είδος.

MC: Στο λαϊκό τραγούδι έχουν αλλάξει πολλά από τα μέσα της δεκαετίας του '70 που ξεκινήσατε, μέχρι τις μέρες μας;
ΓΛ: Βέβαια άλλαξαν. Κατ' αρχήν εκ των πραγμάτων. Αλλάζει η εποχή, αλλάζει η αισθητική μας γενικότερα, αλλάζουν όλα τα πράγματα γύρω μας. Ακόμη και η φύση η ίδια αλλάζει. Οπότε και οι ανάγκες του κόσμου, που είναι ο εντολέας και ο αποδέκτης των ήχων του τραγουδιού, μας κατευθύνουν κάπου. Εμείς ανάλογα με το πόσο καλή επαφή έχουμε με τον κόσμο και πόσο μπορούμε να καταλάβουμε τις ανάγκες του, μπορούμε να δώσουμε καλά πράγματα.

MC: Έχοντας ζήσει αυτές τις εποχές, τις μουσικές δεκαετίες. Πιστεύετε ότι η αισθητική της μουσικής έχει βελτιωθεί ή η πορεία είναι αρνητική;
ΓΛ: Έχω μια εντύπωση ότι πλασματικά και μόνο, έχει χειροτερέψει η αισθητική μας. Στην ουσία δεν νομίζω ότι ο κόσμος, όπως εξελίσσεται, μπορεί να πηγαίνει προς το χειρότερο. Απλώς σήμερα γίνεται κατά κάποιο τρόπο μια "πλύση εγκεφάλου" στον κόσμο και δέχεται πράγματα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε ικανότητες να δεχτούμε το καλό.

MC: Η πρώτη σας γνωριμία με το τηλεοπτικό κοινό, έγινε μέσα από μια εκπομπή, η οποία μάλιστα στις μέρες μας ζει ξανά! "Να η ευκαιρία". Τι σας είχε κάνει τότε να πάτε σ' αυτή την εκπομπή; Ανάγκη να φανείτε ή κάτι άλλο;
ΓΛ: Όχι, η αλήθεια όσον αφορά αυτό το θέμα είναι πολύ πιο πεζή. Εκείνο τον καιρό ήμουν ήδη σε μια δισκογραφική εταιρεία, χωρίς όμως ακόμη να έχω κάνει δίσκο. Η εταιρεία λοιπόν με έστειλε σ' αυτή την εκπομπή γιατί είχε μεγάλη τηλεθέαση, για να με γνωρίσει ο κόσμος. Και σ' αυτό είχαν δίκιο. Μπορεί βέβαια να τα πήγα κι εγώ πολύ καλά, όμως γενικά "το κόλπο έπιασε"!

MC: Εκείνη την εποχή ήταν ευκολότερο ή δυσκολότερο να φανεί ένας καλλιτέχνης;
ΓΛ: Σήμερα υπάρχουν πολλά μέσα για να προβληθεί κάποιος. Είναι όμως και τόσο πολλοί αυτοί που θέλουν σήμερα να γίνουν τραγουδιστές, θεωρώντας ότι είναι ένας εύκολος δρόμος. Το ένα λοιπόν αντισταθμίζει το άλλο. Τότε δηλαδή υπήρχαν λιγότερες ευκαιρίες, ήταν όμως και λιγότεροι αυτοί που ήθελαν να ασχοληθούν με το τραγούδι. Σήμερα τα κανάλια είναι πολλά και υπάρχουν και πολλές ανάγκες για να παρουσιάζονται νέα, όμορφα πρόσωπα...

MC: Τα media έχουν την ικανότητα να κατευθύνουν τη γνώμη του κόσμου;
ΓΛ: Μέχρις ενός σημείου ναι. Αλλά μακροπρόθεσμα πιστεύω πως όχι. Ο κόσμος με τον καιρό κάνει τις επιλογές του και καταξιώνει καλλιτέχνες.

MC: Πάμε λίγο στις εμφανίσεις σας στο "Χάραμα". Ήταν από τις σημαντικότερες στιγμές στην καριέρα σας;
ΓΛ: Νομίζω ήταν μια πολύ "δυνατή" στιγμή. Το "Χάραμα" είναι ένας ιστορικός χώρος. Πιστεύω πως διαθέτει πολύ ενέργεια, από μόνος του ο χώρος έχει μια δύναμη. Ο κόσμος γνωρίζοντας την ιστορία του, έρχεται συνήθως με πολύ καλή διάθεση, αρκεί τα πρόσωπα που τραγουδούν να έχουν να του πουν κάτι. Πρέπει και οι τραγουδιστές να σέβονται τα πρότυπα με τα οποία ξεκίνησε το "Χάραμα".

MC: Ποιοι άλλοι χώροι έχουν μείνει έντονα στη μνήμη και την καρδιά σας;
ΓΛ: Οι χώροι που με έχουν χαρακτηρίσει κατά κάποιο τρόπο και στους οποίους έχω κάνει καλή πορεία. Όπως για παράδειγμα η "Όμορφη Νύχτα". Όταν πήγαμε στο Γαλάτσι, στην "Όμορφη Νύχτα" και κάναμε την περίφημη "αποκέντρωση" από τα έως τότε γνωστά στέκια, έμεινα πολλά χρόνια εκεί και έζησα πολλές ωραίες στιγμές. Εκεί αναδείχθηκα, εκεί έφτασα ψηλά, εκεί ήρθε ο πολύς κόσμος να με δει. Είναι λοιπόν ένας χώρος που με χαρακτηρίζει και τον αγαπώ ιδιαίτερα. Και οι συναυλίες όμως με εκφράζουν πολύ. Εκεί έχει τη δυνατότητα ο πολύς κόσμος να έρθει με φτηνότερο εισιτήριο ή και δωρεάν και να παρακολουθήσει μια μουσική παράσταση.

MC: Προτιμάτε τα live σε ανοιχτό ή κλειστό χώρο;
ΓΛ: Έχουν μια διαφορά, αλλά παντού τραγούδι υπάρχει. Ο ανοιχτός χώρος σας είπα πριν τι δυνατότητες έχει. Επίσης εμάς μας δίνει την ευκαιρία να πάμε σε πολλά μέρη της Ελλάδας ή ακόμη και πιο έξω από τη χώρα μας. Ο κλειστός πάλι χώρος, ο μικρός χώρος, έχει μια άλλη ζεστασιά. Έχει αμεσότητα, ο κόσμος είναι πολύ κοντά σου και μπορεί να ζήσει μαζί σου το τραγούδι. Όλα έχουν λοιπόν τη χάρη τους και τη δυναμική τους.

MC: Πρόσφατα, στα Μουσικά Βραβεία "Αρίων", πήρατε βραβείο καλύτερης λαϊκής ερμηνεύτριας. Πόσο σας αγγίζουν αυτοί οι τίτλοι; Σημαίνουν κάτι για εσάς ή περνούν έτσι αδιάφορα;
ΓΛ: Χωρίς να θέλω να θίξω κανένα θεσμό, γενικά δεν τα αγαπώ αυτά τα πράγματα. Θεωρώ ότι είναι λίγο στημένα, ότι δεν υπάρχει αντικειμενικότητα, ότι δεν είναι σωστά οργανωμένα για να αποδώσουν τιμή σε αυτούς που πρέπει πράγματι να την εισπράξουν. Ίσως κάποιες φορές πρέπει να συμμετέχεις σε τέτοιες εκδηλώσεις, όμως γενικά δεν μου αρέσουν.

MC: Θα ήθελα να μου πείτε ένα τραγούδι, που να χαρακτηρίζει εσάς σαν τραγουδίστρια. Αν ερχόταν δηλαδή κάποιος από το "πουθενά" και ζητούσε να μάθει ποια είναι η Γλυκερία, ποιο τραγούδι θα του λέγατε;
ΓΛ: Πολύ μεγάλο δίλημμα.. Να πω ένα για πολλούς λόγους. Διότι το έχει τραγουδήσει ένας από τους μεγαλύτερους, ίσως και ο σπουδαιότερος, έλληνας τραγουδιστής. Διότι το έχει γράψει μία από τις μεγαλύτερες στιχουργούς - ποιήτριες που έχουν περάσει από τον ελληνικό χώρο. Επίσης γιατί μέσα από τα πολύ απλά στιχάκια του κρύβεται ολόκληρη η φιλοσοφία της ζωής μας. "Δυο πόρτες έχει η ζωή, άνοιξα μια και μπήκα". Στέλιος Καζαντζίδης, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου...

MC: Σε συνεντεύξεις σας που έχω δει κατά καιρούς, παρατήρησα πως εν μέρει δέχεστε τον διαχωρισμό του ελληνικού τραγουδιού σε ποιοτικό και εμπορικό. Τα όρια μεταξύ ποιοτικού και εμπορικού τραγουδιού, ποια είναι; Τι είναι αυτό που τοποθετεί ένα τραγούδι στη μία ή την άλλη πλευρά; Ο τρόπος που παρουσιάζεται, ο καλλιτέχνης που το λέει;
ΓΛ: Να το πω λίγο διαφορετικά. Μπορεί ένα τραγούδι ποιοτικό να είναι και εμπορικό. Νομίζω ότι πολύ μεγάλο ρόλο για τον χαρακτηρισμό του τραγουδιού, παίζει η πρόθεση του δημιουργού, το ήθος του καλλιτέχνη και βέβαια η αντίληψη του κόσμου. Ο κόσμος καταλαβαίνει αν ένα τραγούδι έχει πολύ πρόχειρο στίχο, έναν στίχο που "φωνάζει" ότι θέλει απλώς να κάνει επιτυχία. Ένας στίχος που επαναλαμβάνεται χωρίς λόγο...

MC: Έχω την εντύπωση ότι πολλές φορές ένα τραγούδι χαρακτηρίζεται ποιοτικό ή μη, από τον καλλιτέχνη που το ερμηνεύει. Μπορεί δηλαδή ένα τραγούδι αν το πει κάποιος να χαρακτηριστεί εμπορικό, ενώ αν το πει κάποιος άλλος να χαρακτηριστεί ποιοτικό. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;
ΓΛ: Ναι, συμφωνώ, μπορεί να συμβεί αυτό. Αλλά δεν ισχύει για όλα τα τραγούδια.

MC: Έχετε αρκετό καιρό να βγάλετε ένα δίσκο με καινούρια τραγούδια. Τελευταίος ήταν η "μάσκα" που κυκλοφόρησε το 1998. Γιατί αυτή η αποχή; Είναι σκόπιμη ή προέκυψε τυχαία;
ΓΛ: Κοιτάξτε, δεν σκέφτομαι με τον τρόπο που σκέφτονται ορισμένοι άλλοι συνάδελφοι, ότι δηλαδή πρέπει οπωσδήποτε να κάνω ένα δίσκο τη χρονιά, για να έχω να παρουσιάσω καινούρια τραγούδια το Χειμώνα σε ένα μαγαζί. Ίσως να μη σκέφτομαι έτσι από την αρχή, αλλά τώρα πια είμαι σε μια φάση που δεν έχω ανάγκη από τέτοιου είδους πρακτικές. Έτυχε σε αυτό το διάστημα να έχω δύο ζωντανές ηχογραφήσεις, το δίσκο με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ και το Χάραμα, και έτσι η δουλειά με καινούρια τραγούδια πήγε πολύ πίσω.

MC: Δεν σας έχει λείψει όμως το καινούριο τραγούδι; Το νέο άκουσμα;
ΓΛ: Μου έχει λείψει πραγματικά. Πάρα πολύ. Ωραία όμως είναι να αφήνουμε κάποια φορά το χρόνο να μας κυνηγήσει μόνος του, να μην τον κυνηγάμε συνέχεια εμείς. Θέλω πολύ τώρα να πω καινούρια τραγούδια.

MC: Υπάρχει κάτι που ετοιμάζετε δηλαδή;
ΓΛ: Υπάρχει. Είμαστε τώρα στο στάδιο της συλλογής και της παραγωγής. Πιστεύω ότι θα κάνουμε κάτι καλό. Θα είναι ένας πολυσυλλεκτικός δίσκος. Υπάρχουν κάποια ονόματα που έχουμε ήδη συμφωνήσει και ετοιμάζουν τραγούδια, όπως ο Παντελής Θαλασσινός και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Θα είναι και πολλοί άλλοι..

MC: Έχετε συνεργαστεί πολλές φορές με τον σύζυγό σας, τον Στέλιο Φωτιάδη. Είναι πιο εύκολο να συνεργάζεστε μαζί του ή με άλλους δημιουργούς;
ΓΛ: Όλα έχουν τις δυσκολίες τους και όλα έχουν και τις ωραίες στιγμές τους. Το να ζεις με έναν άνθρωπο που έχεις το ίδιο αντικείμενο και να συνεργάζεσαι και στη δισκογραφία, είναι αρκετά δύσκολο θα έλεγα. Όμως τα έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα! Τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα αποτελέσματα.. Τώρα το να συνεργάζεσαι με τρίτους, έχει κάποιες δύσκολες στιγμές, έχει όμως και ωραίες. Μέσα από τέτοιες συνεργασίες προκύπτουν πράγματα που δεν περιμένεις, πράγματα καινούρια. Υπάρχει όμως η δυσκολία ότι πρέπει να σεβαστείς τον δημιουργό, πρέπει να έχεις τον τρόπο να αρνηθείς κάτι που δεν σου αρέσει. Κι αυτό δεν είναι πάντα εύκολο.

MC: Η μουσική για εσάς φαντάζομαι πως εκτός από επάγγελμα είναι και τρόπος ζωής.
ΓΛ: Νομίζω ναι...

MC: Εγώ θα σας βγάλω λίγο έξω από τη μουσική για να σας ρωτήσω τι άλλο γεμίζει τη ζωή σας;
ΓΛ: (χαμογελάει) Η μοναξιά.. Αγαπάω πολύ τη μοναξιά, ίσως επειδή λόγω της δουλειάς μου έρχομαι σε επαφή με πάρα πολύ κόσμο, με αποτέλεσμα να μου λείπει! Αγαπάω πολύ τους ανθρώπους, αλλά όταν έχω στιγμές μοναξιάς με γεμίζουν πολύ. Με ξεκουράζει η μοναξιά. Μου αρέσει επίσης η σπιτική ζωή, μου αρέσει να διαβάζω, να μαγειρεύω.. Ότι κάνει ο κάθε άνθρωπος.

MC: Η μοναξιά είναι κάτι που χρειάζεται ο άνθρωπος να έχει κάποιες φορές στη ζωή του;
ΓΛ: Νομίζω πως ναι. Για περισυλλογή, για να συγκεντρωθεί και να σκεφτεί, για να μετρήσει. Ή και για να μη κάνει τίποτα!

MC: Εσείς κάνετε συχνά αυτοκριτική;
ΓΛ: Δυστυχώς όχι όσο χρειάζεται. Αν θα το έκανα συχνά, θα έκανα και λιγότερα λάθη. Εντάξει όμως και τα λάθη είναι ανθρώπινα. Αρκεί που τα καταλαβαίνω όταν τα κάνω.

MC: Ο γιος σας πόσο χρονών είναι;
ΓΛ: 22

MC: Αν και πλέον είναι αρκετά μεγάλος, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν τα χρόνια που ήταν ακόμη παιδί του λείπατε. Επειδή το επάγγελμά σας απαιτεί να λείπετε πολλές φορές από το σπίτι. Σας είχε πει ποτέ πως του λείπετε;
ΓΛ: Μέχρι την εφηβεία δεν έδειχνε να του λείπω. Δεν το έλεγε. Τώρα μεγαλώνοντας αρχίζει να βλέπει κάποια πράγματα. Βεβαίως εγώ από την πλευρά μου προσπάθησα στο μέτρο του δυνατού να του δώσω όσα περισσότερα μπορούσα. Μπορεί να έκανα και λάθη, μπορεί και να μην έδωσα τα πάντα. Δεν νομίζω όμως πως είναι απόλυτο αυτό. Πως μπορεί κάποιος να δώσει τα πάντα και να πει ότι δεν έκανε λάθη μεγαλώνοντας το παιδί του. Και δεν νομίζω πως έχει να κάνει με το επάγγελμα αυτό. Και γραμματέας να ήμουν το ίδιο θα συνέβαινε. Η σχέση του γονέα με το παιδί του δεν εξαρτάται από το επάγγελμα. Σε γενικές γραμμές όμως, νομίζω πως έχω πολύ καλή συνεννόηση μαζί του και χαίρομαι που ο γιος μου αγαπάει πολύ τη μουσική. Πιστεύω πως τα βήματά του σύντομα εκεί θα τον οδηγήσουν. Άσχετα αν εμείς σαν γονείς επιμένουμε για πανεπιστήμια και όλα αυτά. Ήδη έχει κάνει τις σπουδές του στην Ψυχολογία, αλλά νομίζω πως αυτό που θέλει με πολύ πάθος και επιμονή, είναι η ενασχόλησή του με τη μουσική. Εύχομαι να του πάνε όλα καλά γιατί είναι σπουδαίο ταλέντο στη σύνθεση και στη στιχουργία, ενώ και τραγουδάει πολύ καλά.

MC: Πότε θα τον δούμε να σας φτιάχνει τραγούδια;
ΓΛ: (γελάει με νόημα) Δεν ξέρω, του το έχω ζητήσει, θα το ήθελα πάρα πολύ. Αλλά από την άλλη δεν το θέλει πολύ ο ίδιος να συνεργαστεί μαζί μου, για να μη φαίνεται ότι προσπαθώ εγώ να τον προωθήσω στο χώρο. Αλλά θα τον πιέσω. Σας το υπόσχομαι!

MC: Θα περιμένουμε με αγωνία μια τέτοια συνεργασία.. Τι είναι αυτό που σας έχει λείψει πολύ από την προσωπική σας ζωή, εξ' αιτίας του τραγουδιού;
ΓΛ: Τα ταξίδια αναψυχής.. Και ξέρετε γιατί μου λείπει αυτό τόσο έντονα; Γιατί έχω κάνει τόσα πολλά ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους και πουθενά δεν είχα το χρόνο να "δω". Μου αρέσει πολύ να βλέπω, να ερευνώ, να μαθαίνω. Να βλέπω μουσεία, να βλέπω τον πολιτισμό των ανθρώπων. Δεν είχα το χρόνο να το κάνω αυτό. Μου έχουν λείψει πολύ αυτά τα ταξίδια.

MC: Αν σας ρωτούσα ποιο μέρος της Ελλάδας είναι αυτό που σας αρέσει πολύ, που θα θέλατε ενδεχομένως και να ζήσετε αν δεν σας κρατούσαν στην Αθήνα επαγγελματικές και άλλες υποχρεώσεις, ποιο θα ήταν αυτό;
ΓΛ: Μου αρέσουν πολλά μέρη στην Ελλάδα, ξεχωρίζω όμως ιδιαίτερα δύο. Δεν ξέρω γιατί, αλλά έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στη Θράκη και στη Κρήτη. Από τη Θράκη δεν έχω καμιά καταγωγή κι όμως την αγαπώ. Στην Κρήτη είχα τον ένα παππού μου. Εγώ βεβαίως είμαι από τη Μακεδονία, την οποία υπεραγαπώ..

MC: Από τις Σέρρες..
ΓΛ: Ναι από το Άγιο Πνεύμα Σερρών. Δεν ξέρω όμως γιατί, όταν περάσω τα "σύνορα" και πάω Θράκη, αυτό το στοιχείο που έχει μέσα πολύ ανατολή, με γοητεύει. Μου αρέσει, με συγκινεί!

MC: Η συναυλία σας στον Καναδά, είχε τίτλο "για την αγάπη και την ελευθερία". Πιστεύετε πως αυτά τα δύο είναι τα υπέρτατα αγαθά για τον σημερινό άνθρωπο; Και επίσης πιστεύετε ότι τα έχει ο άνθρωπος στις μέρες μας;
ΓΛ: Νομίζω ότι κατά βάθος, επειδή είναι αναγκαία για τον άνθρωπο, τα έχει. Άσχετα αν οι συνθήκες δεν του επιτρέπουν να τα εκδηλώνει πολύ εύκολα διότι τον φέρνουν σε αδύναμες καταστάσεις. Νομίζω η αγάπη και η ελευθερία είναι πράγματι τα υπέρτατα αγαθά. Την ελευθερία δεν ξέρω αν την έχουμε όπως θα έπρεπε να την έχουμε και να την βιώνουμε σαν άνθρωποι, αλλά σαν αγαθό είναι από τα σημαντικότερα.

MC: Πείτε μου ένα δίσκο πρόσφατης παραγωγής, όχι δικό σας, που ξεχωρίσατε στην ελληνική δισκογραφία. Κάτι δυνατό, που σας έκανε να θέλετε οπωσδήποτε να το αγοράσετε.
ΓΛ: Όπως το λέτε, κάτι τόσο πολύ δυνατό, δεν θυμάμαι να ξεχώρισα κάτι. Και πως εννοώ δυνατό; Δυνατό εγώ εννοώ ένα δίσκο που χαρακτηρίζει δεκαετίες. Ένα τέτοιο δίσκο θεωρώ το "Ρεμπέτικο" του Σταύρου Ξαρχάκου, ή το "Μεγάλο ερωτικό" του Μάνου Χατζιδάκη παλιότερα. Τώρα καλοί δίσκοι βγαίνουν πολλοί, όμως δεν έχουν ανάλογη "δυναμική".

MC: Πιστεύετε πως οι σημερινοί δίσκοι δεν είναι διαχρονικοί;
ΓΛ: Νομίζω πως υπάρχει πολύ μεγάλη παραγωγή και ο κόσμος δεν προλαβαίνει πλέον να κάνει κτήμα του τα τραγούδια. Ξεχωρίζει αυτά που παίζουν τα ραδιόφωνα και γίνονται επιτυχίες και τα τραγουδάει για ένα διάστημα. Βέβαια τα καλά τραγούδια μπορεί να τα κρίνει και ο χρόνος. Όπως και τώρα ανακαλύπτουμε δίσκους παλιότερους και τους ακούμε έντονα ή αναδιασκευάζουμε τα τραγούδια τους, ίσως κάποιες από τις σημερινές παραγωγές που δεν δώσαμε πολύ σημασία αργότερα να κάνουν μεγάλη επιτυχία. Να πάρουν τη θέση που τους αξίζει στην ιστορία του τραγουδιού.

MC: Είστε από τις πρώτες τραγουδίστριες που κάνατε μια κίνηση για να ακουστεί η φωνή σας στο εξωτερικό. Σημαντική κίνηση η συνεργασίες σας στο Ισραήλ. Το επιδιώκετε να ακουστεί το ελληνικό τραγούδι στο εξωτερικό;
ΓΛ: Όχι, αυτό είναι πολύ δύσκολο. Το Ισραήλ είναι μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση. Οι ίδιοι οι Ισραηλινοί αγαπούν πολύ την ελληνική μουσική. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, πολλοί Ισραηλινοί έζησαν στην Ελλάδα και έμαθαν την ελληνική γλώσσα και τα ελληνικά τραγούδια και μετά τα μετέφεραν στον τόπο τους. Γενιά με γενιά αυτή η αγάπη για το ελληνικό τραγούδι παγιώθηκε. Έχουν αιτία για να αγαπούν το ελληνικό τραγούδι στο Ισραήλ. Η δική μου περίπτωση ξεκίνησε λίγο τυχαία. Κάποια παραγωγός συναυλιών από το Ισραήλ με είδε στην τηλεόραση, της άρεσα και αποφάσισε να με καλέσει να κάνουμε κάποιες συναυλίες εκεί. Αυτό ήταν το ξεκίνημα. Η συνέχεια είχε μεγάλη επιτυχία και το ένα έφερε το άλλο. Έκανα δισκογραφία εκεί, έκανα εμφανίσεις.. Βέβαια τώρα λόγω των γεγονότων έχω αρκετό καιρό να πάω στο Ισραήλ και δεν το θέλω. Ελπίζω να τελειώσουν αυτά τα προβλήματα που βασανίζουν τον τόπο. Είναι ένα μέρος πολύ κοντά σε μας, αν θέλετε η κατάσταση εκεί αφορά την ειρήνη γενικότερα στην περιοχή μας. Πρέπει κάποια στιγμή να κάνουν ειρήνη, πρέπει κάποια στιγμή να γίνει κράτος των Παλαιστινίων και να ζήσουν ειρηνικά όλοι μαζί, γιατί είναι σχεδόν οι ίδιες φυλές.

MC: Είναι το αγαθό για το οποίο μιλούσαμε νωρίτερα, η "ελευθερία"
ΓΛ: Ακριβώς, η ελευθερία που είναι δικαίωμα όλων των ανθρώπων.

MC: Περιοδεία φέτος;
ΓΛ: Έχουμε ξεκινήσει από τα τέλη του Μάη. Έχουμε πάει ήδη στην Κύπρο και το Φθινόπωρο θα έχουμε εμφανίσεις και στην Αυστραλία, ξανά μετά από δυο χρόνια. Βεβαίως πάμε και σε όλη την Ελλάδα. Σε τρεις συναυλίες συμμετέχει η Σμυρναίικη Ορχήστρα "Εστουδιαντίνα" του Βόλου. Έχω εμφανιστεί στο Κατράκειο με την Ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη. Στις 15 Ιουλίου (η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε λίγο πριν τις 15 Ιουλίου) έχουμε τη μεγάλη συναυλία του Λυκαβηττού - αφιέρωμα για τα 50 χρόνια του Θόδωρου Δερβενιώτη. Έχουμε προγραμματίσει πολλές συναυλίες.

MC: Τι ιδιαίτερο παρουσιάζετε στις φετινές σας συναυλίες; Τι τραγούδια ακούγονται;
ΓΛ: Στο πρώτο μέρος συνήθως επιλέγω πιο έντεχνο είδος τραγουδιού. Κάποια τραγούδια άλλων καλλιτεχνών που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία και κάποια που τα έχω ερμηνεύσει εγώ. Στο δεύτερο μέρος στοχεύουμε κυρίως στο λαϊκό τραγούδι, με αναφορές σε ρεμπέτικα και σε πιο νέα λαϊκά τραγούδια. Όχι σύγχρονα, αλλά θα έλεγα της καλής εποχής του λαϊκού τραγουδιού. Κάπως έτσι είναι το πρόγραμμα των συναυλιών. Μαζί μου είναι και δύο τραγουδιστές, ο Νίκος Καραγιάννης και ο Βασίλης Φωτόπουλος. Αξιόλογες φωνές.

MC: Με το Internet έχετε καμιά σχέση;
ΓΛ: Δυστυχώς προς το παρόν δεν έχω καμία σχέση, αλλά σκοπεύω να έχω στο άμεσο μέλλον!

MC: Είστε σε φάση εκμάθησης;
ΓΛ: Όχι, θα με διδάξει ο γιος μου που είναι πολύ καλός, αλλά εγώ δεν έχω ακόμη ασχοληθεί μάλλον λόγω χρόνου. Δεν έχω περιθώρια χρόνου. Και ξέρω ότι το Internet είναι χρονοβόρο σαν διεργασία. Μου αρέσει όμως να αφοσιώνομαι σε τέτοια πράγματα. Πιστεύω ότι όταν θα ξεκινήσω, δεν θα ξεκολλάω! Όπως συνέβη με πολλούς...

 

*** Oι φωτογραφίες έχουν τραβηχθεί με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, Olympus C-3000 zoom
*** Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού (κειμένων ή φωτογραφιών) χωρίς την άδεια του Music Corner.