Ένας δίσκος ήρθε απ' τα παλιά!
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε...!
Παρασκευή 30 Ιουνίου

Η νέα στήλη του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια...

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΙΤΣΙΛΑΔΗΣ:
«ΠΥΡΟΤΕΧΝΗΜΑΤΑ» (HMV CSDG 36)

Πρόκειται για τον πρώτο μεγάλο «τραγουδιστικό» δίσκο που κάνει ο Βαγγέλης Πιτσιλαδής, καθώς είχαν προηγηθεί δύο ορχηστρικοί («Κοράλλια» το 1968 και «Νεράιδες» το 1969). Ο συνθέτης έχει ήδη γίνει γνωστός κυρίως μέσα από δύο «θρυλικά» τραγούδια, την «Ανάμνηση» σε στίχους Γιώργου Παπαστεφάνου που ερμήνευσε ο Τόνι Πινέλλι και τον πασίγνωστο «Αλέξη» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου που τραγούδησαν οι "Olympians"!

Εξάλλου, είχε γράψει και ορισμένα πιο λαϊκά κομμάτια από τα οποία ακούστηκαν πολύ τα «¶δειο το λιμάνι», «Με τα θλιμμένα μάτια μου» και «Θα βρεθεί και για μας» με τη Βίκυ Μοσχολιού, πάνω σε στίχους του Γιάννη Κιούρκα με τον οποίο θα έχει σχεδόν αποκλειστική συνεργασία στα κατοπινά χρόνια.

Στον (σπάνιο πλέον) δίσκο αυτό που κυκλοφόρησε το 1969, ο Πιτσιλαδής επιχειρεί να συνδυάσει τους μοντέρνους ρυθμούς με τους αντίστοιχους λαϊκούς και η αλήθεια είναι ότι τα καταφέρνει περίφημα. Στα «Πυροτεχνήματα» περιλαμβάνονται επτά τραγούδια και τρία ορχηστρικά κομμάτια. Ερμηνεύουν δύο από τα πιο «δυνατά» ονόματα της εποχής, ο Σταμάτης Κόκοτας και η Βίκυ Μοσχολιού, ενώ συμμετέχει σε δύο τραγούδια ο ανερχόμενος Λευτέρης Μυτιληναίος που ήδη ένα χρόνο νωρίτερα είχε κάνει μια μεγάλη (και διαχρονική όπως αποδείχτηκε) επιτυχία, τραγουδώντας τις «Αμφιβολίες» του Γρηγόρη Μπιθικώτση!

Οι στίχοι ανήκουν όλοι στον Γιάννη Κιούρκα, εκτός από ένα τραγούδι που υπογράφει η Φένια Ευαγγελινίδου. Μέσα από αυτό το δίσκο βγαίνει το «Στις 16 Μάη μήνα» (ένα δυνατό σουξέ για τον Κόκοτα) και το πανέμορφο «Τον ήλιο που 'χες μεσ' στα χέρια» με τη Μοσχολιού. Στο οπισθόφυλλο του δίσκου υπάρχουν φωτογραφίες του συνθέτη κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων με τους τρεις τραγουδιστές, καθώς και σημείωμα της εταιρείας.

Η πορεία του Πιτσιλαδή στο τραγούδι δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη και αργότερα ασχολήθηκε κυρίως με τη μουσική επένδυση δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών, όπως η «Αναδυομένη» και η «Κραυγή των λύκων».

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Όταν πονάς (Λ. Μυτιληναίος)
2. Το πρώτο καλοκαίρι (Β. Μοσχολιού)
3. Πυροτεχνήματα Νο 1 (Ορχήστρα)
4. Στη γειτονιά μας (Β. Μοσχολιού)
5. Στις 16 Μάη μήνα (Στ. Κόκοτας)
6. Τον ήλιο που’ χες μεσ’ στα χέρια (Β. Μοσχολιού)
7. Πυροτεχνήματα Νο 2 (Ορχήστρα)
8. Το βοτάνι (Στ. Κόκοτας) (Στίχοι: Φένια Ευαγγελινίδου)
9. Αν μ’ αγαπάς (Λ. Μυτιληναίος)
10. Πυροτεχνήματα Νο 3 (Ορχήστρα)


ΔΩΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ-ΣΩΤΙΑ ΤΣΩΤΟΥ:
«ΧΙΛΙΑ ΕΝΝΙΑΚΟΣΙΑ ΤΙΠΟΤΑ» (MINOS MSM 230)

Από τις αρχές και μέχρι τα μισά της δεκαετίας του '70, ο Κύπριος συνθέτης και τραγουδιστής Δώρος Γεωργιάδης πραγματοποιεί μιαν ιδιαίτερα αξιόλογη καριέρα στην Ελλάδα, κυρίως όμως μετά το πρώτο βραβείο που αποσπά στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 1972 με το πολύ γνωστό «Αν ήμουν πλούσιος», που έγραψε ο ίδιος με στίχους της Σώτιας Τσώτου.

Με τη σπουδαία στιχουργό είχε μια συνεργασία που κράτησε για αρκετό χρονικό διάστημα και μέσα σ' αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και ο συγκεκριμένος δίσκος, που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1974 και σήμερα οι πιθανότητες να τον βρει κάποιος είναι πολύ λίγες, μια και είναι σπάνιος και δυσεύρετος.

Ίσως να μη καταπιανόμασταν μ' αυτόν, αν δεν υπήρχε η συμμετοχή της ¶ννας Βίσση που τότε έκανε δειλά-δειλά τα πρώτα της βήματα! Η σημερινή σούπερ σταρ τότε ήταν ένα κοριτσάκι που ακόμη δεν είχε τελειώσει το σχολείο, ωστόσο η σπουδαία φωνή που διέθετε της είχε ήδη ανοίξει το δρόμο για την επιτυχία τραγουδώντας Θεοδωράκη, Κουγιουμτζή και Χατζηνάσιο. Ο Γεωργιάδης υπήρξε για λίγο καιρό ένας από τους βασικούς της συνεργάτες, αφού δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι δικό του ήταν το τραγούδι «Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή» με το οποίο η Βίσση αναδείχθηκε νικήτρια στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 1977 και ουσιαστικά της έδωσε την ώθηση που χρειαζόταν για να φτάσει ψηλά.

Η Κύπρια τραγουδίστρια συμμετέχει με δύο τραγούδια στο δίσκο που εξετάζουμε (τα υπόλοιπα τραγουδά ο συνθέτης), εκ των οποίων το ένα ακούστηκε πολύ. Πρόκειται για το «Μη βάζεις μαύρο», τους στίχους του οποίου συναντάμε σχεδόν ταυτόχρονα την ίδια χρονιά (1974) ερμηνευμένους από τον Κώστα Χατζή πάνω σε μουσική του ίδιου, στον ζωντανά ηχογραφημένο τριπλό δίσκο του «Ο γιος της άνοιξης». Εκεί, είχε τον τίτλο «Έλα να βάψουμε το δρόμο»...

Επίσης, η Βίσση κάνει τις δεύτερες φωνές στον Γεωργιάδη σχεδόν σε όλα τα τραγούδια, ενώ ερμηνεύει μαζί του το «Νικήσαμε». Στο εσώφυλλο υπάρχουν οι φωτογραφίες των συντελεστών και φυσικά αν κάποιος δεν έχει δει ποτέ την τραγουδίστρια στα εφηβικά της χρόνια, εφόσον καταφέρει να βρει τον εν λόγω δίσκο θα μείνει έκπληκτος από τη μεγάλη διαφορά που έχει η τωρινή ¶ννα με την τότε! Να πούμε επίσης ότι στο εξώφυλλο υπάρχει απόσπασμα της γνωστής φράσης του Νίκου Καζαντζάκη «Δεν πιστεύω τίποτα, είμαι ελεύθερος».

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Χίλια εννιακόσια τίποτα
2. Μοιάζουμε
3. Μη βάζεις μαύρο (¶ννα Βίσση)
4. Το παράθυρο το ξένο
5. Αντιγόνη
6. Η βροχή
7. Τύραννε του χτες
8. Εμείς θα χτίσουμε τη ζωή (Στίχοι: Γ. Σερδάρης)
9. Νικήσαμε (Δ. Γεωργιάδης - Α. Βίσση)
10. Φαντάζομαι την κόλαση
11. Κοίτα Θεέ μου
12. Όμορφη που 'ναι η ζωή


ΣΠ. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ - Τ. ΜΟΥΣΑΦΙΡΗΣ:
«ΛΑΪΚΑ '76» (PHILIPS 6331089)

Δίσκος-σταθμός στην καριέρα του Δημήτρη Μητροπάνου, καθώς ουσιαστικά με αυτόν άρχισε σιγά-σιγά να πλησιάζει στην κορυφή του λαϊκού τραγουδιού και να καθιερώνεται στη συνείδηση του κοινού ως ένας εκ των συνεχιστών του. Βεβαίως, ήδη είχε κάνει «όνομα» τα προηγούμενα χρόνια τραγουδώντας στον «¶γιο Φεβρουάριο» του Δήμου Μούτση, στο «Δρόμο για τα Κύθηρα» του Γιώργου Κατσαρού και στα «Σκόρπια φύλλα» του Απόστολου Καλδάρα, απ' όπου είχαν προκύψει μεγάλες επιτυχίες που διαρκούν ως σήμερα («¶λλος για Χίο τράβηξε», «Ο χάρος βγήκε παγανιά», «Νικολή-Νικολή», «Τα Κύθηρα ποτέ δεν θα τα βρούμε», «Ο αφέντης λαός» κ.α.).

Παράλληλα, μεταξύ άλλων είχε ηχογραφήσει τραγούδια του Γιώργου Ζαμπέτα, του ¶κη Πάνου, του Γιώργου Μανισαλή και φυσικά του Σπύρου Παπαβασιλείου, ο οποίος «σημάδεψε» συνθετικά ένα μεγάλο κομμάτι των πρώτων είκοσι χρόνων καριέρας του ερμηνευτή, όπως φυσικά και ο Τάκης Μουσαφίρης. Με τον τελευταίο, ο Μητροπάνος πρωτοσυνεργάστηκε στο δίσκο «Κυρά ζωή» το 1974 τραγουδώντας τρία τραγούδια, το ένα εκ των οποίων παραμένει μέχρι τις μέρες μας μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του («Πες μου που πουλάν καρδιές»). Εκείνη την εποχή κάποιοι τον θεωρούσαν ως «περιθωριακό» και χαρακτήριζαν τα τραγούδια του «καψουροσκυλάδικα», ωστόσο η απόλυτη δικαίωση ήλθε στα κατοπινά χρόνια και ιδιαίτερα σήμερα.

Ο δίσκος «Λαϊκά '76» ξεπερνά σε πωλήσεις τις 50.000 αντίτυπα και γίνεται χρυσός, ο πρώτος στην καριέρα του μεγάλου τραγουδιστή. Μέσα από αυτόν, βγαίνουν τέσσερις πολύ μεγάλες επιτυχίες που μέχρι και σήμερα δε λείπουν από το ρεπερτόριο του Μητροπάνου στις ζωντανές εμφανίσεις του: «Κάνε κάτι να χάσω το τρένο», «Καλοκαίρια και χειμώνες», «Σε μια στοίβα καλαμιές» και το περίφημο «Ποτ πουρί». Στο τελευταίο πρέπει να σταθούμε, καθώς με την ενορχηστρωτική μαεστρία του Σπύρου Παπαβασιλείου «δένονται» υποδειγματικά τρία τραγούδια σε ένα: Το «Δυο νύχτες» που είχε πρωτοτραγουδήσει η Μαρινέλλα, το «Αλίμονο» που αποτελεί τη μεγαλύτερη επιτυχία στην καριέρα του Κωστή Χρήστου και το «Θέλω απόψε να σου γράψω» του ίδιου του Παπαβασιλείου.

Κατά τη γνώμη μου, αυτό το τραγούδι είναι «όλα τα λεφτά» του δίσκου και δε θα ξεχάσω ποτέ την αποθέωση που γνώρισε ο Μητροπάνος όταν το τραγούδησε σε κέντρο της Θεσσαλονίκης πριν τρία χρόνια, όταν εμφανιζόταν με τον Πασχάλη Τερζή και τον Δημήτρη Μπάση. Το κοινό τον χειροκροτούσε όρθιο επί τρία λεπτά...!

Ο δίσκος κινείται γύρω από το ζεϊμπέκικο, καθώς πέντε τραγούδια έχουν αυτό το ρυθμό. Εκτός από τα προαναφερθέντα, ακούστηκαν πολύ και τα «Τώρα που τραγουδώ», «Τα λιανοντέρτια» και «Ότι πιάνω εγώ στα χέρια». Για την ερμηνεία του Μητροπάνου κάθε σχόλιο περιττεύει, αφού μόνον εκείνος θα μπορούσε να τραγουδήσει με τέτοιο τρόπο τα κομμάτια που του εμπιστεύτηκαν. Τα εκπληκτικά «γυρίσματα» της φωνής του αποτελούν πραγματικό σεμινάριο...

Την παραγωγή έκανε ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου, ενώ η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο "POLYSOUND" από τον Γιάννη Σμυρναίο.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Τώρα που τραγουδώ (Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου)
2. Τα λιανοντέρτια (Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου)
3. Ότι πιάνω εγώ στα χέρια (Τ. Μουσαφίρη)
4. Όλα εδώ γραμμένα (Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου)
5. Όλοι μου λένε (Τ. Μουσαφίρη)
6. Της ζωής το μαγαζί (Τ. Μουσαφίρη)
7. Κάνε κάτι να χάσω το τρένο (Τ. Μουσαφίρη)
8. Καλοκαίρια και χειμώνες (Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου)
9. Πέντε πάνω, πέντε κάτω (Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου)
10. Σε μια στοίβα καλαμιές (Τ. Μουσαφίρη)
11. Ποτ πουρί:
Δυο νύχτες (Τ. Βοσκόπουλου-Μ. Θειόπουλου)
Αλίμονο (Μ. Χριστόπουλου-Σ. Καπίρη)
Θέλω απόψε να σου γράψω (Σπ. Παπαβασιλείου-Κ. Βέργου)



MC Team ID
  "Κλικ" για περισσότερα...