Η
σημερινή στήλη είναι αφιερωμένη σε δίσκους με ζωντανές ηχογραφήσεις,
ξεκινώντας με τον εμπορικά πιο επιτυχημένο όλων των εποχών.
Είναι η πρώτη από μια μακρά σειρά live κυκλοφοριών του Γιώργου
Νταλάρα που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, αλλά αυτό
που έγινε στα δισκοπωλεία τον Φεβρουάριο του 1983 που βγήκε
το συγκεκριμένο διπλό άλμπουμ είναι δύσκολο να περιγραφεί
με λόγια.
Οι
πωλήσεις έφτασαν στον ιλιγγιώδη αριθμό των ...700.000 αντιτύπων
(!) κι αν υπολογίσουμε το γεγονός ότι ο δίσκος συνεχίζει
να πουλάει έως και τις μέρες μας, δε μπορώ ούτε να φανταστώ
σε ποιο επίπεδο βρίσκονται. Νομίζω ότι είναι αν όχι η καλύτερη,
μία από τις δυο - τρεις καλύτερες ζωντανές ηχογραφήσεις
του Νταλάρα και η μοναδική στην οποία παρουσιάζεται ένα
μεγάλο κομμάτι των πρώτων 15 ετών της καριέρας του. Στα
live που κυκλοφόρησε έκτοτε συμπεριέλαβε βεβαίως κάποια
τραγούδια - σταθμούς από το προσωπικό του ρεπερτόριο, αλλά
όσο περνούσαν τα χρόνια ανοιγόταν και σε άλλους δημιουργούς
και είδη, χώρια οι συναυλίες - αφιερώματα σε συγκεκριμένους
συνθέτες που βγήκαν σε δίσκους.
Στα
«Τραγούδια μου» αποτυπώνεται κυρίως αυτό που αντιπροσώπευε
ο σπουδαίος καλλιτέχνης ως αυθύπαρκτη προσωπικότητα στο
χώρο, από τη στιγμή που ξεκίνησε ως το 1983. Ρεμπέτικα και
παλιά λαϊκά στον πρώτο δίσκο, έντεχνα στον δεύτερο τα οποία
ο ίδιος σημάδεψε ανεξίτηλα με τη φωνή του στη δεκαετία του
'70. Ήταν η περίοδος που ο Νταλάρας είχε φύγει πλέον από
τις μπουάτ και ανέβαζε προγράμματα σε μουσικά θέατρα όπως
ο «Ορφέας», όπου έγινε και η συγκεκριμένη ηχογράφηση στις
δύο τελευταίες παραστάσεις στις 22 και 23 Ιανουαρίου 1983.
Οι
εμφανίσεις τους στον εν λόγω χώρο δεν ήταν πολλές, όμως
δημιούργησαν ιδιαίτερη αίσθηση και σε συνδυασμό με τις εκκλήσεις
για ένα «ζωντανό» δίσκο από διάφορους φίλους του που έρχονταν
από την άλλη άκρη της Ελλάδας για να τον δουν (όπως επισημαίνει
ο ίδιος σε σημείωμά του στο οπισθόφυλλο), τον οδήγησε στο
να πάρει την απόφαση.
Στον
πρώτο δίσκο ερμηνεύει δύο τραγούδια και η ανερχόμενη τότε
Κατερίνα Στανίση, η οποία είχε γίνει γνωστή μέσα
σε μια νύχτα με το περίφημο «Μυστικέ μου έρωτα» του Τάκη
Μουσαφίρη. Επίσης, στο πρόγραμμα συμμετείχαν και η Ελένη
Δήμου με τον Μιχάλη Δημητριάδη, όχι όμως και
στο διπλό άλμπουμ που κυκλοφόρησε.
Η
ηχογράφηση μπορεί να μην έγινε με τα μέσα που γίνονται οι
σημερινές και ν' ακούγεται κάπως «πρωτόγονη» σε σχέση με
τις αντίστοιχες που σωρηδόν βγαίνουν στις μέρες μας, ωστόσο
αποτυπώνει ανάγλυφα το κλίμα κεφιού και διασκέδασης που
υπήρχε στον «Ορφέα». Είναι πραγματικά μοναδικό ν' ακούς
τους διαλόγους του Νταλάρα με τους θεατές, να τους ρωτά
«Τι έχω ξεχάσει» κι εκείνοι να φωνάζουν και να ζητούν άλλος
τη «Φαντασία», άλλος το «Μ' έκοψαν με χώρισαν στα δυο»,
άλλος το «Εκεί που σμίγει η Δύση και η Ανατολή» και οι περισσότεροι
«Το δέντρο», από τα οποία όμως στο δίσκο υπάρχει μόνον η
«Φαντασία».
Εξαιρετική
στιγμή είναι οι «κόντρες σόλο» που κάνουν στο «Φύγε κι άσε
με» ο Λευτέρης Ζέρβας με το βιολί και ο Μάκης
Μπέκος με το κλαρίνο. Ένα καταπληκτικό πεντάλεπτο με
τους δυο να παίζουν φοβερά πράγματα και ν' αναγκάζουν τον
Νταλάρα να λέει από μικροφώνου «Αυτό κυρίες και κύριοι
είναι ένα δείγμα απ' την ελληνική τζαζ»!
Επίσης,
υπάρχουν δύο τραγούδια από την κατηγορία «Τα χασικλίδικα»
για τα οποία σημειώνει ο ερμηνευτής στο εσώφυλλο ότι είχαν
πάρει ήδη το δρόμο για το στούντιο, ωστόσο αυτός ο δίσκος
δεν έγινε ποτέ. Ακόμη, συναντάμε την πρώτη παρουσίαση του
«Τραγουδιστή» του Χρήστου Νικολόπουλου και της Μάρως Μπιζάνη
με το οποίο κλείνει το πρόγραμμα και λίγους μήνες αργότερα
κυκλοφόρησε η ομότιτλη δισκογραφική δουλειά, σημειώνοντας
εξίσου μεγάλες πωλήσεις.
Στο
εσώφυλλο πέρα από το σημείωμα του Νταλάρα, υπάρχει ένα μίνι
άλμπουμ φωτογραφιών από τις ως τότε συνεργασίες του με σπουδαίες
φυσιογνωμίες του ελληνικού τραγουδιού, καθώς και από το
πρόγραμμα του «Ορφέα» με τους συνεργάτες του.
Η
παραγωγή είναι του ίδιου με τη συνεργασία της μετέπειτα
συζύγου του ¶ννας Ραγκούση και η ηχογράφηση έγινε
από το κινητό στούντιο ηχογραφήσεων του Τάσου Κυριαζή. Ηχολήπτες
ήταν οι Γιάννης Σιγλέτος και Βασίλης Γεωργόπουλος (που έκανε
και το remixing) με βοηθό τον Βαγγέλη Κουλούρη. Τη διεύθυνση
της ορχήστρας επιμελήθηκε ο Τάσος Καρακατσάνης.
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Θέλω να τα πω (¶κη Πάνου)
2. Χαροκόπου 1942-1953 (¶κη Πάνου)
3. Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι (Απ. Καλδάρα)
4. Πέντε χρόνια δικασμένος (Β. Παπάζογλου)
5. Ο ξεμάγκας (Β. Παπάζογλου)
6. ¶λλα μου λεν τα μάτια σου (Θ. Δερβενιώτη-Κ. Μάνεση)
7. Χαϊδάρι (Μ. και Στ. Βαμβακάρη)
8. Το γράμμα (Γ. Ζαμπέτα-Γ. Μητσάκη)
9. Αναστενάζω βγαίνει φωτιά (Στ. Καζαντζίδη-Στ. Βαρτάνη)
10. Τώρα κλαις (Απ. Καλδάρα)
11. Καρδιά πληγωμένη (Γ. Λαύκα)
12. Φύγε κι άσε με (Π. Γαβαλά-Β. Καρατζή-Α. Κουλούρη)
13. Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει (Χρ. Νικολόπουλου-Μ.
Ρασούλη)
14. Ήλιε μου σε παρακαλώ (Μ. Λοϊζου-Λ. Παπαδόπουλου)
15. Μη μου θυμώνεις μάτια μου (Στ. Κουγιουμτζή)
16. Αχ χελιδόνι μου (Μ. Λοϊζου-Λ. Παπαδόπουλου)
17. Του κάτω κόσμου τα πουλιά (Στ. Κουγιουμτζή-Μ. Ελευθερίου)
18. Ήταν πέντε ήταν έξι (Στ. Κουγιουμτζή)
19. Όλα καλά (Στ. Κουγιουμτζή)
20. Η φαντασία (Απ. Καλδάρα)
21. Αχ ο μπαγλαμάς (Απ. Καλδάρα-Λ. Παπαδόπουλου)
22. Μες στου Βοσπόρου τα στενά (Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα)
23. Γιορτή ζεϊμπέκηδων (Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα)
24. Στην αλάνα (Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου)
25. Αγάπη (Μ. Θεοδωράκη-Κ. Τριπολίτη)
26. Ξημερώνει (Μ. Θεοδωράκη-Κ. Τριπολίτη)
27. Πρώτη του Δεκέμβρη (Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου)
28. Πάγωσε η τσιμινιέρα (Μ. Λοϊζου-Φ. Λάδη)
29. Παραπονεμένα λόγια (Γ. Μαρκόπουλου-Μ. Ελευθερίου)
30. Ο τραγουδιστής (Χρ. Νικολόπουλου-Μ. Μπιζάνη)
|