Tι
να γράψω άραγε για έναν από τους κορυφαίους δίσκους στην
ιστορία της χώρας μας; Τον έχω ακούσει δεκάδες φορές, αλλά
ακόμη δε τον έχω χορτάσει. Ακόμη κι αν ο αείμνηστος Άκης
Πάνου έγραφε στην καριέρα του μόνον αυτά τα δώδεκα μεγάλα
τραγούδια και τίποτε άλλο, θα έφτανε για να περάσει στο
πάνθεον των «αθανάτων» της ελληνικής μουσικής και φυσικά
το ίδιο ισχύει και για τον Μανόλη Μητσιά από ερμηνευτικής
πλευράς.
Χωρίς
υπερβολή, δεν υπάρχει το παραμικρό ψεγάδι στο συγκεκριμένο
άλμπουμ. Μουσική, στίχοι, ενορχηστρώσεις, ερμηνεία, όλα
τέλεια. Ακόμη και το εξώφυλλο με το υψωμένο χέρι (ιδέα του
συνθέτη) έχει τη δική του σημασία και «δένει» απολύτως με
το σύνολο.
Το
«Παρών» κυκλοφόρησε στα μέσα του 1977, ωστόσο ο περισσότερος
κόσμος το έχει συνδέσει με τον «Τρελό» που ήταν και
η μεγαλύτερη επιτυχία του δίσκου και πλέον δικαίως θεωρείται
ως ένα από τα σπουδαιότερα τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ
στην ιστορία του τόπου μας (ανεκπλήρωτη επιθυμία του Στέλιου
Καζαντζίδη). Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στην επανέκδοση
του άλμπουμ, ο τίτλος του ήταν «Παρών ή ο τρελός»! Ο ίδιος
ο Μητσιάς σε συνέντευξή του πολλά χρόνια αργότερα εξέφρασε
την πικρία του για το γεγονός ότι «σπρώχθηκε» μόνο το εν
λόγω τραγούδι αναφέροντας πως μόλις βγήκε ο μεγάλος δίσκος,
η εταιρεία κυκλοφόρησε ένα 45άρι με τον «Τρελό» κι άλλο
ένα και πούλησε 100.000 αντίτυπα, τη στιγμή που το άλμπουμ
33 στροφών έμεινε στα ράφια...
Εγώ
δε θα σταθώ περισσότερο σ' αυτό το κομμάτι, αφού πρόκειται
για μια δουλειά με δώδεκα συγκλονιστικές στιγμές που είναι
αλληλένδετες μεταξύ τους. Ο συνθέτης καταθέτει τις ανησυχίες,
τους προβληματισμούς και τις αμφιβολίες του αναφορικά με
το πού πηγαίνει η ζωή και η κοινωνία με εξαιρετικό τρόπο,
που βρίσκουν στη φωνή του Μακεδόνα ερμηνευτή τον ιδανικό
τρόπο έκφρασης.
Πέρα
από τον «Τρελό» που οι πάντες γνωρίζουν, αξίζει πραγματικά
ν' ακούσετε και όλα τα υπόλοιπα τραγούδια που είναι το ένα
καλύτερο από το άλλο και να σταθείτε στο «Το ίδιο κάνει»,
όπου παίζει φοβερά πράγματα με το μπουζούκι του ο Γιώργος
Ζαμπέτας. Η συμμετοχή του αναγράφεται στο οπισθόφυλλο
ως «τιμητική», όμως ήταν εντελώς τυχαία και την περιγράφει
αναλυτικά ο Πάνου στο προλογικό σημείωμα της βιογραφίας
του αξέχαστου δημιουργού και σολίστα με τίτλο «Βίος και
πολιτεία».
Την εποχή που ετοιμαζόταν ο δίσκος, ο συνθέτης αντιμετώπιζε
πρόβλημα υγείας και νοσηλευόταν σε μία κλινική όπου πήγαινε
καθημερινά για πρόβες ο Μητσιάς. Δε θα ήταν υπερβολή να
πούμε ότι στο «Παρών» ο τραγουδιστής φτάνει και ξεπερνά
τα φωνητικά του όρια, αποδίδοντας μοναδικά πολύ δύσκολα
και υψηλών απαιτήσεων κομμάτια.
Να
πούμε ότι τα «Κοινωνία» και «Ως πότε πια» είχαν ακουστεί
για πρώτη φορά στο Α' Φεστιβάλ Λαϊκού Τραγουδιού το 1967
από τον Απόστολο Νικολαΐδη και τον Αντώνη Μουστάκα αντιστοίχως.
Μπουζούκι
στο δίσκο παίζει ο Σπύρος Λιόσης (λίγο και ο Πάνου) και
η ενορχήστρωση έγινε από τον συνθέτη και τον Νέστορα Δάνα,
που επιμελήθηκε και τη διεύθυνση της ορχήστρας. Στο εσώφυλλο
υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών με φόντο μια φωτογραφία
δημιουργού κι ερμηνευτή εν ώρα δουλειάς και στο οπισθόφυλλο
υπογεγραμμένο σημείωμα του Άκη Πάνου, με το οποίο περιγράφει
τις δυσκολίες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τραγούδια
κι ευχαριστεί όσους τον βοήθησαν.
Η
παραγωγή ήταν του Γιώργου Πετσίλα και η ηχογράφηση έγινε
στα στούντιο της "Columbia" με ηχολήπτη τον Τάκη
Φιλιππίδη και βοηθούς τους Γιάννη Παπαϊωάννου και Γιώργο
Τζάννες.
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Ας μη με δει κανείς
2. Μείνε πίκρα στην καρδιά μου
3. Τρελός
4. Σε μάθανε
5. Ζωή μου
6. Άμα περάσει τούτο δω
7. Πνίγεται η ζωή
8. Ως πότε πια
9. Κοινωνία
10. Φαρμάκι
11. Τι τραγούδι να γράψω
12. Το ίδιο κάνει
|