Προηγούμενα άρθρα

Αλκίνοος Ιωαννίδης
μέρος α

Ελληνική Αποκριά

Φοίβος Δεληβοριάς
μέρος α
μέρος β

Τάνια Τσανακλίδου

Βαγγέλης Γερμανός

Μαρία Δημητριάδη

Οι επιστροφές του 2008

Να τα πούμε;

Ο Στ. Κραουνάκης το 2008

Δισκογραφικές συναντήσεις
Ρεμπούτσικα - Καλατζόπουλος - Πασπαλά
Γ. Σπάθας - Β. Λέκκας
Μ. Μητσιάς - Λ. Νικολακοπούλου
Χρ. Νικολόπουλος - Κ. Κούκα
Θ. Μικρούτσικος - Χ. Αλεξίου
Μ. Χατζιδάκις - Δ. Γαλάνη
Ε. Ρεμπούτσικα - Γ. Κότσιρας
Αρλέτα - Σοφία Βόσσου

Δ. Γαλάνη - Ελ. Αρβανιτάκη
δρόμοι παράλληλοι...

Η περίπτωση του Νίκου Αντύπα
μέρος α
μέρος β

Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης 2008
Το πριν...
και το μετά...

Όταν η Χαρούλα συνάντησε τον Μάνο Λοΐζο
μέρος α
μέρος β

Η επιστροφή της Λένας Πλάτωνος

Μια αγάπη για το καλοκαίρι...
θα 'ρθει να με βρει στην ακρογιαλιά!

Αλίκη Βουγιουκλάκη & Μάνος Χατζιδάκις

Στα χνάρια του Δημήτρη Μπάση

Οι ζωντανές ηχογραφήσεις του Γιάννη Κότσιρα

Τα δισκογραφικά live της Ελευθερίας Αρβανιτάκη
μέρος α
μέρος β

Τα δισκογραφικά live της Δήμητρας Γαλάνη
μέρος α
μέρος β
μέρος γ

Αφιέρωμα στα live albums της Χάρις Αλεξίου
μέρος α
μέρος β
μέρος γ

Αφιέρωμα σε albums του Μάριου Τόκα

Τραγούδια "Ανάστασης"

Έλληνες τραγουδιστές σε ρόλο "ψάλτη"

Αφιέρωμα σε δίσκους της Ελένης Βιτάλη

"Αχ χελιδόνι μου"...

Αδελφοί Κατσιμίχα

Τραγούδια για την Άνοιξη
μέρος α
μέρος β

Ελένη Καραΐνδρου

Οι διασκευές για το "αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι"

Τα ελληνικά ...latin!

Απρόβλεπτες συναντήσεις στο ελληνικό τραγούδι
μέρος α
μέρος β

Ο Μικρούτσικος συνθέτει Καββαδία

Ο Λάκης στη δισκογραφία

Αλκυονίδες μέρες

Να βάλω τα μεταξωτά

Τραγούδια για τον "χρόνο"

στην κιβωτό του ελληνικού τραγουδιού
Κάθε Τετάρτη στο www.musiccorner.gr
Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009


Αλκίνοος Ιωαννίδης
(δεύτερο μέρος)

Ακολουθώντας τη δισκογραφική διαδρομή του Αλκίνοου Ιωαννίδη φτάσαμε την περασμένη εβδομάδα μέχρι το Μάη του '99, όταν κυκλοφόρησε ο "Ανεμοδείκτης".

Μέσα στο 2000 έχουμε το διπλό live άλμπουμ "Εκτός τόπου και χρόνου", με τραγούδια ζωντανά ηχογραφημένα στο Λυκαβηττό και στο θέατρο του Παπάγου. "Εκτός τόπου και χρόνου" ακούμε τον Ιωαννίδη σε τραγούδια από τη μέχρι τότε δισκογραφική του πορεία, αλλά και σε τραγούδια άλλων. Εδώ υπάρχει το παραδοσιακό "Κόκκιν' αχείλι", ο "Σεβάχ ο Θαλασσινός" του Μάνου Λοΐζου και του Λευτέρη Παπαδόπουλου, ο "Κεμάλ" του Μάνου Χατζιδάκι και του Νίκου Γκάτσου, αλλά και τα "Κάγκελα παντού" του Τζίμη Πανούση και το "Ζηλεύει η νύχτα" του Ορφέα Περίδη... Ακόμα, ο Αλκίνοος ηχογράφησε και δύο δικά του τραγούδια ("Αρετούσα" & "Του έρωτα σημάδι"), που πρωτόπαν στη δισκογραφία ο Μανώλης Λιδάκης και η Ελένη Τσαλιγοπούλου αντίστοιχα, στους δίσκους "Ο ήλιος του Γενάρη" και "Αλλάζει κάθε που βραδιάζει". Στην "Αρετούσα", ο Αλκίνοος Ιωαννίδης είχε γράψει τους στίχους και τη μουσική ο Γιάννης Σπάθας, ενώ στο τραγούδι με την Τσαλιγοπούλου έγραψε στίχους και μουσική. Και μια λεπτομέρεια για τους προσεκτικούς ακροατές των τραγουδιών: στη live καταγραφή της "Αρετούσας" ο Αλκίνοος αλλάζει το στίχο του τραγουδιού και το "αχ ζούμε οι άνθρωποι μες στο πουθενά, μα όταν χανόμαστε βγάζουμε φτερά" - που υπάρχει στην πρώτη ηχογράφηση με το Λιδάκη - γίνεται τώρα "αχ ζούμε οι άνθρωποι μες στο πουθενά, μα όταν βρισκόμαστε βγάζουμε φτερά".
Στο "Εκτός τόπου και χρόνου", υπάρχουν και τρία ντουέτα του Αλκίνοου Ιωαννίδη με το Διονύση Σαββόπουλο ("Για την Κύπρο"), την Ελευθερία Αρβανιτάκη ("Όσα η αγάπη ονειρεύεται") και τη Δήμητρα Γαλάνη ("Ήρθε ένας μάγος").

Ύστερα ήρθαν "Οι περιπέτειες ενός προσκυνητή". Ο πέμπτος - κατά σειράν - δίσκος του Κύπριου τραγουδοποιού με δεκατρία τραγούδια, όλα με τη δική του υπογραφή στη μουσική και στους στίχους.
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης δανείστηκε τον τίτλο γι' αυτό το cd από το βιβλίο "Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού". Πρόκειται για ένα βιβλίο αγνώστου συγγραφέα, που γράφτηκε στη ρωσική γλώσσα γύρω στο 1853. Το πρωτότυπο κείμενο βρέθηκε στο Άγιο Όρος το 1884 και διηγείται την πορεία ενός ορθόδοξου χριστιανού προσκυνητή, που ταξιδεύει συνεχώς θέλοντας να κατανοήσει και να εμβαθύνει στο "αδιαλείπτως προσεύχεσθαι" του Αποστόλου Παύλου. Η μετάφραση στα ελληνικά έγινε από τον μακαριστό Μητροπολίτη Κορίνθου Παντελεήμονα Καρανικόλα, το έργο βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών και "Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού" εκδόθηκαν από τις εκδόσεις "Παπαδημητρίου".
Ο Αλκίνοος αναφέρει για τις δικές του, δισκογραφικές "Περιπέτειες ενός προσκυνητή": "Είναι ένας δίσκος που ταξιδεύει, ένας δίσκος θρησκευτικός, όχι με την έννοια του δόγματος, αλλά με αυτήν της εσωτερικής αναζήτησης". Εδώ, ο Ιωαννίδης ως συνθέτης, στιχουργός, ερμηνευτής και ενορχηστρωτής δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που σπάνια συναντάς, πια, στην ελληνική δισκογραφία. Μια ατμόσφαιρα "απ' της ψυχής το ιερό ως της ζωής το μπουρδέλο", μπολιασμένη με στοιχεία διαφορετικά και ετερόκλητα, που εν συνόλω δημιουργούν ένα έργο τέχνης.

Επόμενο βήμα, τα κυπριακά, που αποφάσισε να εκδώσει μαζί με τον εξαιρετικό μουσικό Μιλτιάδη Παπαστάμου. Έτσι, τον Απρίλιο του 2006 έχουμε την κυκλοφορία του cd "Που Δύσην ως Ανατολήν", με δεκατρία παραδοσιακά τραγούδια της Κύπρου. Για την ηχογράφηση του άλμπουμ, οι δύο καλλιτέχνες στηρίχθηκαν σε "ήδη υπάρχουσες λαογραφικές και εμπορικές ηχογραφήσεις, διάφορες γραπτές πηγές", αλλά και σε "επιτόπιες ηχογραφήσεις των τραγουδιών από γέροντες και ψαλτάδες", όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου.

Το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς ακολούθησαν οι "4 θεατρικοί μύθοι" του Μάνου Χατζιδάκι, όπου ο Αλκίνοος Ιωαννίδης με το Μανώλη Λιδάκη ξανατραγούδησαν τέσσερις κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι γραμμένους για το θέατρο: "Ματωμένος γάμος" του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1948) σε στίχους Νίκου Γκάτσου, "Κύκλος με την κιμωλία" του Μπέρτολτ Μπρεχτ (1957) σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη, "Παραμύθι χωρίς όνομα" του Ιάκωβου Καμπανέλλη (1950) και "Καπετάν Μιχάλης" του Νίκου Καζαντζάκη (1966).
Οι καινούργιες ενορχηστρώσεις, σε κλασικά τραγούδια του Χατζιδάκι για τέσσερις θεατρικές παραστάσεις που έγραψαν ιστορία, έγιναν από το Νίκο Κηπουργό και οι "4 θεατρικοί μύθοι" κυκλοφόρησαν από το "Σείριο". Οι φωνές του Αλκίνοου Ιωαννίδη και του Μανώλη Λιδάκη ισορροπούν με ακρίβεια και εκφραστικότητα, δίνοντας μια νέα, πειστική "ανάγνωση" στα παραπάνω έργα. Τα τραγούδια παρουσιάστηκαν σε συναυλίες για δύο χρόνια, πριν καταλήξουν στο στούντιο.

Στο σημείο αυτό, θα μου επιτρέψετε να βάλω μια νοητή άνω τελεία, κάτι που σημαίνει ότι θα ακολουθήσει και ένα τρίτο μέρος αφιερωμένο στον Αλκίνοο Ιωαννίδη και στο έργο του την ερχόμενη Τετάρτη. Ως τότε, θα 'χουμε στα χέρια μας και τα καινούργια του τραγούδια, έξι χρόνια μετά τις "Περιπέτειες ενός προσκυνητή". Κι από τις 20 Μαρτίου, με χορηγό επικοινωνίας το "music corner", θα μπορούμε να τον δούμε και επί σκηνής στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο Αθηνών, μετά από απουσία δύο χρόνων...

Όσοι, βέβαια, παρακολουθούν τον "ποιητή" του τραγουδιού μας, γνωρίζουν καλά ότι δεν επιδιώκει να βρίσκεται συνεχώς στη δημοσιότητα, ούτε να εκτίθεται άσκοπα σε ζωντανές εμφανίσεις. Βγαίνει από το "κελί" της δημιουργίας του στην "αγορά του κόσμου", μόνο όταν υπάρχει λόγος να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους που τον αγαπούν και τον περιμένουν. Κι είναι πολλοί οι φανατικοί θαυμαστές της δουλειάς του. Κι ας μην ταχτάρισε ποτέ ο Ιωαννίδης το κοινό του κι ας το έβαζε να αναμετρηθεί πάντα με τα δύσκολα...

---



MC Team ID
  "Κλικ" για περισσότερα...