Κατά
τη γνώμη μου, πρόκειται για τον μακράν καλύτερο δίσκο της
δεκαετίας του '90, κατά τη διάρκεια της οποίας το ελληνικό
τραγούδι φανέρωσε τα πρώτα ισχυρά σημάδια παρακμής που κορυφώθηκε
με την είσοδο του 21ου αιώνα. Παρόλα αυτά, ετούτη η καταπληκτική
δουλειά άντεξε στα «σκουπίδια» με τα οποία μας βομβαρδίζουν
νυχθημερόν τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί και είμαι
πεπεισμένος ότι θα μείνει για πάντα στο πάνθεον των μεγάλων
έργων στη μουσική ιστορία της χώρας μας. ¶λλωστε, τα 123.000
αντίτυπα που πούλησε μιλάνε από μόνα τους...!
Ο
Θάνος Μικρούτσικος συναντά για πρώτη φορά δισκογραφικά
τον Δημήτρη Μητροπάνο το φθινόπωρο του 1996 και το
αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Συνήθως, οι συνθέσεις των δημιουργών
προσαρμόζονται στη φωνή των ερμηνευτών. Εδώ δεν ισχύει τίποτε
τέτοιο, καθώς αυτά τα δύο στοιχεία αλληλοσυμπληρώνονται
και δημιουργούν ένα αρμονικότατο σύνολο.
Την
εποχή εκείνη το CD είχε κυριαρχήσει απολύτως στη δισκογραφική
αγορά, όμως ακόμη οι νέες δουλειές τυπώνονταν και σε βινύλιο.
Έτσι έγινε και με τη συγκεκριμένη, η οποία μάλιστα κυκλοφόρησε
σε διπλό δίσκο (από τις τελευταίες που βγήκαν και με την
«παραδοσιακή» μορφή) . Ο πρώτος περιλαμβάνει δέκα τραγούδια
και ο δεύτερος τα υπόλοιπα τέσσερα, σαν ένα είδος maxi single.
Δεν
έχω να κάνω το παραμικρό σχόλιο για κάποιο από τα 14, για
τον απλούστατο λόγο ότι δε μπορώ να ξεχωρίσω το ένα από
το άλλο. Ακούστηκαν τουλάχιστον τα μισά, με πρώτα τα πασίγνωστα
«Λούνα παρκ», «Ρόζα» (ένα από τα καλύτερα ζεϊμπέκικα που
γράφτηκαν ποτέ), «Πάντα γελαστοί», «Σαν πλανόδιο τσίρκο»
και «Πατησίων και παραμυθιού γωνία». Πέρα από αυτά, πραγματικά
τρελαίνομαι για τις «Ατάκες». Φοβερή «ροκιά» με έναν ανεπανάληπτο
Μητροπάνο να τα δίνει όλα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι «Ο τυμβωρύχος» είχε περάσει για
πρώτη φορά στη δισκογραφία με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη
στο άλμπουμ «Για πιάνο και φωνή» που κυκλοφόρησε το φθινόπωρο
του 1990 κι επρόκειτο για ζωντανή ηχογράφηση από ένα ρεσιτάλ
της ίδιας και του Μικρούτσικου στις Βρυξέλλες τον Φεβρουάριο
του 1989.
Όσο
για το «Λούνα παρκ», το βασικό στιχουργικό του θέμα είχε
ερμηνεύσει ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου το καλοκαίρι του 1991
μέσα από το δίσκο του «Χρόνια πολλά» σε μουσική του Χριστόφορου
Κορκίδη με τίτλο «Όλα για πάρτη σου».
Επιστρέφοντας
στο άλμπουμ που εξετάζουμε, περιλαμβάνει ένα ξεχωριστό πολυσέλιδο
ένθετο με πολλές φωτογραφίες από το στούντιο, σημειώματα
όλων των συντελεστών και όλους τους στίχους των τραγουδιών,
καθώς και τα ονόματα των μουσικών που συμμετέχουν στο καθένα
από αυτά. Δεύτερες φωνές κάνουν ο Πασχάλης Τερζής, η Ελένη
Πέτα και ο Φάνης Μεζίνης, ενώ η χαρακτηριστική φωνή του
Μικρούτσικου ακούγεται στο «Δημώδες».
Η
παραγωγή ήταν του Ηλία Μπενέτου με τη βοήθεια του Μπάμπη
Βασιλειάδη και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο 111 με ηχολήπτη
τον Τάκη Αργυρίου. Η επιμέλεια της ενορχήστρωσης ανήκει
στον συνθέτη με τη συνεργασία των Νίκου Κούρου, Αντώνη Μιτζέλου
και Γιάννη Παπαζαχαριάκη.
Τα
τραγούδια του δίσκου
Πρώτος δίσκος
1. Λούνα παρκ (Α. Αλκαίου)
2. Ρόζα (Α. Αλκαίου)
3. Ατάκες (Α. Αλκαίου)
4. Ο τυμβωρύχος (Κ. Λαχά)
5. Σαν πλανόδιο τσίρκο (Α. Αλκαίου)
6. Πατησίων και παραμυθιού γωνία (Α. Αλκαίου)
7. Μα παλιά φωτογραφία (Α. Αλκαίου)
8. Κόσμε μου 'γινες πληγή (Λ. Νικολακοπούλου)
9. Δημώδες (Κ. Λαχά)
10. Για μια Ντολόρες (Α. Αλκαίου)
Δεύτερος δίσκος
1. Πάντα γελαστοί (Α. Αλκαίου)
2. Θα κόψω το κεφάλι σου (Γ. Κακουλίδη)
3. Ο άγγελος (Κ. Λαχά)
4. Τα πλοία των ερώτων (Α. Αλκαίου)
|