Σε
μιαν εποχή κατά την οποία οι ελληνοτουρκικές σχέσεις βρίσκονταν
σε έξαρση μετά τα γεγονότα του 1974 και του 1976 (με το
περιβόητο «Χόρα»), η μουσική απέδειξε ότι μπορεί να ενώσει
δύο λαούς που τους χωρίζουν διαφορές αιώνων. Ακριβώς αυτό
έγινε τον Οκτώβριο του 1982 με την κυκλοφορία αυτού του
εξαιρετικά σημαντικού από κάθε άποψη δίσκου.
Από
τη μια, ένας κορυφαίος Τούρκος συνθέτης ονόματι Ομέρ
Ζιλφί Λιβανελί, εξόριστος εκείνη την εποχή από τη χώρα
του. Από την άλλη, μια κορυφαία Ελληνίδα ερμηνεύτρια ονόματι
Μαρία Φαραντούρη. Και «στη μέση» ένας κορυφαίος Έλληνας
στιχουργός, ονόματι Λευτέρης Παπαδόπουλος. Αυτοί
οι τρεις δημιούργησαν ένα πραγματικό αριστούργημα, το οποίο
προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση και ποικίλα σχόλια εκείνη την
περίοδο, αφού λόγω των γνωστών συνθηκών δεν ήταν κι ότι
πιο σύνηθες μια συνεργασία Ελλάδας και Τουρκίας σε οποιονδήποτε
τομέα.
Ο
άνθρωπος που έκανε την «κουμπαριά» για την όλη ιστορία,
ήταν ο αξέχαστος Μάνος Λοΐζος. Είχε ξεκινήσει συζητήσεις
με τη Φαραντούρη σχετικά με ένα δίσκο πάνω σε ποιήματα του
Ναζίμ Χικμέτ που ο ίδιος είχε μελοποιήσει κι εκείνη
του γνώρισε τον Λιβανελί, ο οποίος είχε αφιερώσει ένα μεγάλο
μέρος της δουλειάς του στο έργο του σπουδαίου Τούρκου ποιητή.
Ο
Λοΐζος άκουσε τις μουσικές του Λιβανελί παιγμένες από το
σάζι του, ενθουσιάστηκε κι όταν η Φαραντούρη του ζήτησε
να της υποδείξει ένα στιχουργό ή ποιητή για να γράψει στίχους
πάνω στις μελωδίες, εκείνος δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να
προτείνει τον επί πολλά χρόνια στενό φίλο, κουμπάρο και
συνεργάτη του Λευτέρη Παπαδόπουλο. Κι αυτός με τη σειρά
του ενθουσιάστηκε από τα όσα άκουσε, πήρε την κασέτα με
τις μουσικές κι έγραψε εξαιρετικούς στίχους.
Αξίζει
να σημειώσουμε, ότι αμέσως μετά το δίσκο με τον Λιβανελί
η ερμηνεύτρια επρόκειτο να μπει στο στούντιο για να ηχογραφήσει
τα μελοποιημένα από τον Λοΐζο ποιήματα του Χικμέτ, ωστόσο
ο Μάνος έφυγε από τη ζωή την εποχή που το άλμπουμ με τον
Τούρκο συνθέτη έβγαινε στα δισκοπωλεία κι έτσι αυτή η συνεργασία
δεν έγινε ποτέ...
Ο
δίσκος περιέχει 12 τραγούδια που είναι το ένα καλύτερο από
το άλλο κι ένα θέμα από την γνωστή ταινία «Το κοπάδι», τη
μουσική επένδυση της οποίας είχε αναλάβει ο Λιβανελί. Τα
παραδοσιακά τουρκικά όργανα «παντρεύονται» με τη φωνή της
κορυφαίας ερμηνεύτριας και το όλο σύνολο είναι πραγματικά
εξαιρετικό. Ο ίδιος ο συνθέτης τραγουδά το "Bulut mu
olsam", ενώ το πιο γνωστό κομμάτι του άλμπουμ είναι
το «Σαν το μετανάστη» κι επίσης ξεχώρισαν τα «Λέϊλιμ λέϊ»,
«Οι μέρες μας» και «Μοιρολόι».
Την
παραγωγή επιμελήθηκε ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση
έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο
και βοηθούς τον Δημήτρη Κατσούλα και τον Γαβριήλ Παντζή.
Οι ενορχηστρώσεις είναι των Ομέρ και Φερχάτ Λιβανελί, εκτός
από το «Μοιρολόι» που ενορχήστρωσε ο Κώστας Γανωσέλης. Στο
εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχει βιογραφικό του συνθέτη, σημείωμα
της Φαραντούρη και φωτογραφίες των δυο τους.
Και
κάτι τελευταίο: Αναζητείται ο στιχουργός που απέδωσε στα
ελληνικά το "Merhaba" («Γεια χαρά»), καθώς πολλά
χρόνια μετά ο Λευτέρης Παπαδόπουλος ανέφερε ότι δεν έγραψε
ποτέ τους στίχους στο εν λόγω τραγούδι!
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Λέϊλιμ λέϊ
2. Μοιρολόι
3. Karli kayin ormani (Ποίηση Ναζίμ Χικμέτ)
4. Παραγιός
5. Με φυτέψανε σε καμένη γη
6. Merhaba (Γεια χαρά)
7. Σαν το μετανάστη
8. Χιροσίμα
9. Μίλα σιγά
10. Bulut mu olsam (Ποίηση Ναζίμ Χικμέτ)
11. Οι μέρες μας
12. Σαν τον Κερέμ (Ποίηση Ναζίμ Χικμέτ απόδοση Γιάννη Ρίτσου)
13. Το κοπάδι (Ορχηστρικό θέμα από την ταινία)
|