Προηγούμενες στήλες

14 Δεκεμβρίου 2007
7 Δεκεμβρίου 2007
30 Νοεμβρίου 2007
23 Νοεμβρίου 2007
16 Νοεμβρίου 2007
9 Νοεμβρίου 2007
2 Νοεμβρίου 2007
26 Οκτωβρίου 2007
19 Οκτωβρίου 2007
12 Οκτωβρίου 2007
5 Οκτωβρίου 2007
28 Σεπτεμβρίου 2007
21 Σεπτεμβρίου 2007
14 Σεπτεμβρίου 2007
7 Σεπτεμβρίου 2007
27 Ιουλίου 2007
20 Ιουλίου 2007
13 Ιουλίου 2007
6 Ιουλίου 2007
29 Ιουνίου 2007
22 Ιουνίου 2007
15 Ιουνίου 2007
8 Ιουνίου 2007
1 Ιουνίου 2007
25 Μαΐου 2007
18 Μαΐου 2007
11 Μαΐου 2007
4 Μαΐου 2007
27 Απριλίου 2007
20 Απριλίου 2007
13 Απριλίου 2007
30 Μαρτίου 2007
23 Μαρτίου 2007
16 Μαρτίου 2007
9 Μαρτίου 2007
2 Μαρτίου 2007
23 Φεβρουαρίου 2007
16 Φεβρουαρίου 2007
9 Φεβρουαρίου 2007
2 Φεβρουαρίου 2007
26 Ιανουαρίου 2007
19 Ιανουαρίου 2007
12 Ιανουαρίου 2007
5 Ιανουαρίου 2007
29 Δεκεμβρίου 2006
22 Δεκεμβρίου 2006
15 Δεκεμβρίου 2006
8 Δεκεμβρίου 2006
1 Δεκεμβρίου 2006
24 Νοεμβρίου 2006
17 Νοεμβρίου 2006
10 Νοεμβρίου 2006
3 Νοεμβρίου 2006
27 Οκτωβρίου 2006
20 Οκτωβρίου 2006
13 Οκτωβρίου 2006
6 Οκτωβρίου 2006
29 Σεπτεμβρίου 2006
22 Σεπτεμβρίου 2006
15 Σεπτεμβρίου 2006
8 Σεπτεμβρίου 2006 1Σεπτεμβρίου 2006
28 Ιουλίου 2006
21 Ιουλίου 2006
14 Ιουλίου 2006
7 Ιουλίου 2006
30 Ιουνίου 2006
23 Ιουνίου 2006
16 Ιουνίου 2006
9 Ιουνίου 2006


Ένας δίσκος ήρθε απ' τα παλιά!
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε...!
Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2007

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια...

ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ - ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
«ΝΑ 'ΧΑΜΕ ΤΙ ΝΑ 'ΧΑΜΕ» (MINOS MSM 167)

Ο τρίτος «μεγάλος» δίσκος που κάνουν οι «Διόσκουροι» Μάνος Λοΐζος και Λευτέρης Παπαδόπουλος κυκλοφορεί τον Δεκέμβριο του 1972, με ερμηνευτές τους βασικούς των προηγούμενων δύο Γιώργο Νταλάρα και Γιάννη Καλατζή. Αποτελεί τη συνέχεια του «Σταθμού» και των «Θαλασσογραφιών» και γνωρίζει την ίδια επιτυχία, αφού βγάζει πολλά γνωστά κι αγαπημένα μέχρι σήμερα τραγούδια.

Εδώ ο Λευτέρης Παπαδόπουλος προσπαθεί να περάσει πιο έντονα πολιτικά μηνύματα, κάνοντας λόγο για «τον Λιόντα το ληστή», τους «χαροκαμένους» και τους «προδομένους» μέσα από το «Ήλιε μου σε παρακαλώ» και τον «Κουταλιανό», όπου μπορεί μεν να αναφέρεται κατ' επίφαση στον «Τζίμη τον τίγρη», αλλά ουσιαστικά μιλά για τον δικτάτορα Παπαδόπουλο που ακουγόταν τότε ότι στεκόταν «σούζα» μπροστά στη γυναίκα του...!

Μια τέτοια προσπάθεια φυσικά και είχε αντίπαλό της τη λογοκρισία. Στον «Λιόντα», το «Απρίλη στην Αργαλαστή» έγινε «Στο Πήλιο στην Αργαλαστή» και ο «κοτζάμπασης ο κλέφτης» έγινε «ο γενίτσαρος ο κλέφτης». Στο ίδιο τραγούδι, το ρυθμικό χτύπημα που ακούγεται στην εισαγωγή οφείλεται στο ...παπούτσι του Γιώργου Νταλάρα, ο οποίος σε κάποιο διάλειμμα των ηχογραφήσεων έπαιζε κάτι στην κιθάρα και χτυπούσε το πόδι του σ' αυτό το ρυθμό. Ακούγοντάς το, ο Λοΐζος του ζήτησε να το βάλει στο κομμάτι κι έτσι έγινε! Όσον αφορά το ...βρυχηθμό του «Λιόντα», ο συνθέτης έβαλε ...εφημερίδες μέσα στο πιάνο και δημιουργήθηκε αυτός ο παράξενος ήχος!

Τη δική του ιστορία έχει και το «Παποράκι», το πρώτο δίστιχο του οποίου τραγουδούσαν οι Έλληνες στρατιώτες στη Μικρά Ασία το 1922. Το κομμάτι ήταν αρχικά προορισμένο για τον Νταλάρα ο οποίος μόλις το άκουσε, είπε στους δύο δημιουργούς ότι το γνώριζε εξαιτίας αυτού που αναφέραμε παραπάνω. Ο συνθέτης εκνευρίστηκε επειδή πίστεψε ότι εμμέσως πλην σαφώς ο ερμηνευτής του έλεγε ότι το έκλεψε κι έτσι αποφάσισε να το δώσει στον Καλατζή.

Εξάλλου, υπάρχει σε δεύτερη εκτέλεση το «Πάνε να πεις» που είχε ερμηνεύσει ένα χρόνο νωρίτερα πάλι ο Νταλάρας στο δίσκο του «Ο μέτοικος» και με νέα ενορχήστρωση το περίφημο «Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας» που υπήρχε στο soundtrack της πασίγνωστης ταινίας. Από τη μουσική του ίδιου φιλμ, ο Λοΐζος πήρε το ορχηστρικό «Τσιφτετέλι» και με τους στίχους του Παπαδόπουλου έγινε «Ο Κουταλιανός». Όσον αφορά γενικά τα τραγούδια του άλμπουμ δε χρειάζεται να πούμε τίποτε, καθώς οι τίτλοι μιλούν από μόνοι τους. Στο ομότιτλο, μεταξύ άλλων ακούγεται και ο στιχουργός...

Παραγωγός ήταν ο Σπύρος Ράλλης και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο Columbia (ηχολήπτης Στέλιος Γιαννακόπουλος) και Polysound (ηχολήπτης Γιάννης Σμυρναίος) από τις 7 Νοεμβρίου έως τις 11 Δεκεμβρίου 1972. Το εξώφυλλο είναι του Γιώργου Βακιρτζή και στο οπισθόφυλλο υπάρχει φωτογραφία και σημείωμα του συνθέτη, όπου και αναφέρονται αναλυτικά τα ονόματα των μουσικών που πήραν μέρος στο δίσκο.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Παποράκι (Γ. Καλατζής)
2. Ήλιε μου σε παρακαλώ (Γ. Νταλάρας)
3. Πιάσε το ζουρνά (Γ. Νταλάρας)
4. Το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας (ορχηστρικό)
5. Ο Λιόντας (Γ. Νταλάρας)
6. Ελισσώ (Γ. Νταλάρας)
7. Μια πάπια, μια χήνα (Γ. Καλατζής)
8. Ο Κουταλιανός (Γ. Καλατζής)
9. Πάνε να πεις (Γ. Νταλάρας)
10. Να 'χαμε τι να 'χαμε (Γ. Καλατζής και η παρέα)


ΔΗΜΟΣ ΜΟΥΤΣΗΣ
«ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ» (COLUMBIA 70145)

Οι πρώτοι μήνες της μεταπολίτευσης βρίσκουν όλη την Ελλάδα να τρέχει στα γήπεδα και στα θέατρα για να ακούσει «τα τραγούδια της λευτεριάς» έπειτα από επτά χρόνια στο σκοτάδι. Επομένως, οι περισσότεροι συνθέτες ασχολούνται με τραγούδια που περιέχουν πολιτικά μηνύματα και η παραγωγή δίσκων τέτοιου είδους είναι πρωτοφανής για τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αυτός εξάλλου ήταν και ο λόγος που πολύ γρήγορα ο λαός κουράστηκε από τα «εμβατήρια» και θέλησε να ξεδώσει με άλλο ήχο...

Ούτε ο Δήμος Μούτσης λοιπόν κατάφερε να ξεφύγει από το «κύμα» του πολιτικού τραγουδιού και τον Δεκέμβριο του 1974 ηχογράφησε τις «Μαρτυρίες», επιστρέφοντας στην τότε Columbia έπειτα από τρία χρόνια παραμονής στην τότε Philips με δύο χρυσούς («Συνοικισμός Α» και «Στροφές») κι ένα πλατινένιο («Άγιος Φεβρουάριος») δίσκο.

Οι «Μαρτυρίες» ένα άλμπουμ με κομμάτια που είχαν γραφτεί κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και για ευνόητους λόγους δεν κυκλοφόρησαν τότε, αφού οι στίχοι τους μιλούσαν καθαρά για το «στραγγάλισμα» των ελευθεριών στη χώρα μας, έστω και με «υπόγεια» νοήματα. Πρόκειται για λαϊκές μπαλάντες, γραμμένες στο γνωστό στυλ του συνθέτη με ερμηνευτές τον Μανώλη Μητσιά, τη Βασιλική Λαβίνα και τον αείμνηστο Χρήστο Λεττονό.

Ωστόσο, παρόλο που τα τραγούδια είναι αρκετά καλά, ο δίσκος δεν «πήγε» καθόλου εμπορικά. Χάθηκε μέσα στην υπερβολική πληθώρα μουσικών εκδόσεων με ανάλογο χαρακτήρα, πληρώνοντας έτσι το τίμημα του κορεσμού του κόσμου από το πολιτικό τραγούδι. Άλλωστε, ο κόσμος είχε συνηθίσει αλλιώς τον Μούτση... Εξάλλου, δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι είχε επιστρέψει στην Ελλάδα μεταξύ άλλων και ο Μίκης Θεοδωράκης, οι δίσκοι του οποίου - παλιοί και νέοι - κυκλοφόρησαν ξανά έπειτα από επτά χρόνια και το κοινό έτρεξε να τους αγοράσει.

Πάντως, στις «Μαρτυρίες» υπάρχει ένα τραγούδι που διέγραψε μια πορεία κι έγινε γνωστό. Πρόκειται για το «Τούτο το βράδυ» ερμηνευμένο μοναδικά από τη Βασιλική Λαβίνα, το οποίο είπε σε δεύτερη εκτέλεση (όπως και το «Δεν έχει πια ζωή») η Άλκηστις Πρωτοψάλτη το 1977 στον πρώτο προσωπικό δίσκο της με τίτλο «Απλά τραγούδια». Γενικότερα, αξίζει τον κόπο να τον ψάξετε και να τον ακούσετε, ασχέτως αν το θέμα του είναι πλέον εντελώς εκτός κλίματος...

Η παραγωγή ήταν του Γιώργου Μακράκη και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Επιστράτευση 20 Ιουλίου 1974 (Γ. Λογοθέτη) Μ. Μητσιάς
2. Μαρτυρίες (Μ. Ελευθερίου) Β. Λαβίνα
3. Γιούπι-γιούπι-γεια (Γ. Χρονά) Χρ. Λεττονός
4. Τούτο το βράδυ (Δ. Μούτση) Β. Λαβίνα
5. Το γράμμα της Δευτέρας (Γ. Λογοθέτη) Μ. Μητσιάς
6. Καταζητούνται (Γ. Χρονά) Χρ. Λεττονός
7. Δεν έχει πια ζωή (Μ. Ελευθερίου) Β. Λαβίνα
8. Απ' το κέντρο διερχομένων (Β. Τσιμπούλη) Μ. Μητσιάς
9. Θυμάσαι στην Ελλάδα (Γ. Λογοθέτη) Β. Λαβίνα
10. Με ξένο διαβατήριο (Γ. Λογοθέτη) Μ. Μητσιάς


ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΚΗΛΑΗΔΟΝΗΣ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΕΓΡΕΠΟΝΤΗΣ
«ΑΠΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ»
(COLUMBIA 70161)

Πρόκειται για το δεύτερο δίσκο που κάνουν μαζί ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και ο Γιάννης Νεγρεπόντης, ενάμισι χρόνο μετά τα «Μικροαστικά» που είχαν δημιουργήσει μεγάλη αίσθηση και ακούστηκαν πολύ. Ωστόσο, στα μέσα του 1975 που κυκλοφόρησε η νέα τους δουλειά, οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Η δικτατορία αποτελεί παρελθόν, τα μηνύματα των «Μικροαστικών» αρχίζουν σιγά-σιγά να ξεθωριάζουν και μοιραία τα «Μαθήματα πολιτικής οικονομίας» δεν έχουν την επιτυχία, αλλά κυρίως την πρωτοτυπία του προηγούμενου άλμπουμ.

Ο συνθέτης σ' αυτό το δίσκο ακολουθεί το δρόμο που άνοιξε με τα «Μικροαστικά», ερμηνεύοντας ο ίδιος τα περισσότερα τραγούδια και χαράσσοντας έτσι σιγά-σιγά τη δική του προσωπική πορεία στο χώρο τόσο ως δημιουργός, όσο και ως εκτελεστής. Τα υπόλοιπα, μοιράζονται ο - πολύ νέος τότε - Κώστας Θωμαΐδης (Κωνσταντίνος Χατζής το πραγματικό του ονοματεπώνυμο) και οι ηθοποιοί Πίτσα Κονιτσιώτη και Αλέκος Μανδήλας. Πρόκειται για μια «σκωπτική» αναφορά στον τρόπο με τον οποίο κινείται ο Έλληνας ως προς τις οικονομικές του συναλλαγές και γενικότερα το πώς διαχειρίζονται οι κυβερνώντες τον εθνικό μας πλούτο...

Δε μπορούμε να πούμε ότι ξεχώρισε κι ακούστηκε ιδιαίτερα κάποιο ή κάποια από τα τραγούδια του άλμπουμ και τα περισσότερα (αν όχι όλα) παραμένουν σχετικά άγνωστα μέχρι και σήμερα. Παρόλα αυτά, η θεματολογία τους παραμένει άκρως επίκαιρη και θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν γραφτεί τώρα, στην εποχή που ζούμε. Έτσι λοιπόν, ποτέ δεν είναι αργά να έλθουν στην επιφάνεια και ν' ανασυρθούν από το
«χρονοντούλαπο της ιστορίας», αρκεί βεβαίως να ληφθεί η συγκεκριμένη πρωτοβουλία από τους αρμοδίους...

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη και βοηθό τον Γιάννη Παπαϊωάννου.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Απλή αριθμητική (Αλ. Μανδήλας)
2. Το σύστημα (Λ. Κηλαηδόνης)
3. Το επαναστατικό άλμα (Π. Κονιτσιώτη)
4. Οι έννοιες (Κ. Θωμαΐδης)
5. Η πατρίδα (Αλ. Μανδήλας)
6. Οι συμβάσεις (Λ. Κηλαηδόνης)
7. Η αντιμετώπιση των ψυχώσεων (Λ. Κηλαηδόνης)
8. Η δωρεά (Αλ. Μανδήλας)
9. Συμβιβασμός (Κ. Θωμαΐδης)
10. Η θεία τάξις (Αλ. Μανδήλας)
11. Η έννοια της τιμιότητας (Π. Κονιτσιώτη)
12. Η μετανάστευση (Λ. Κηλαηδόνης)
13. Τα λόγια και η πράξη (Λ. Κηλαηδόνης)
14. Ο τοκογλύφος (Λ. Κηλαηδόνης)
15. Απόλυτο και σχετικό (Λ. Κηλαηδόνης)
16. Πρόσεξε εργάτη (Κ. Θωμαΐδης)



MC Team ID
  "Κλικ" για περισσότερα...