Πέντε
χρόνια μετά το άκρως επιτυχημένο διπλό άλμπουμ «50 χρόνια
ρεμπέτικο τραγούδι» (με περισσότερες από 300.000 πωλήσεις),
το 1980 ο Γιώργος Νταλάρας αποφασίζει να κάνει άλλη
μια «βουτιά» στον τόσο πλούσιο «βυθό» αυτής της κατηγορίας
της λαϊκής μουσικής μας. Τούτη τη φορά όμως φέρνει στην
επιφάνεια τα τραγούδια μιας άκρως ταραγμένης εποχής για
την πατρίδα μας, που ξεκινά από την Κατοχή και φτάνει στον
Εμφύλιο. Κάποια από αυτά δεν πέρασαν ποτέ τη μέγγενη της
λογοκρισίας και δεν ηχογραφήθηκαν ποτέ, παρά μόνο 35 και
πλέον χρόνια μετά το τέλος της τόσο οδυνηρής δοκιμασίας
για τη χώρα μας.
Σύμφωνα
με τα όσα αναφέρονται σε ένα από τα πολλά σημειώματα που
υπάρχουν στο πολυσέλιδο ένθετο του άλμπουμ, ο ερευνητής
και μελετητής του ρεμπέτικου τραγουδιού Κώστας Χατζηδουλής
πρότεινε το 1975 στον Νταλάρα να ερμηνεύσει αυτά τα κομμάτια
και το 1976 του έδωσε 25 από εκείνα που κατάφερε να συλλέξει
μέσα από την έρευνά του. Το Μάιο του 1977 ο τραγουδιστής
τα πρωτοπαρουσίασε σε μια συναυλία στην Καλλιθέα έχοντας
στο πλάι του τους ίδιους τους δημιουργούς (Μιχάλης Γενίτσαρης,
Οδυσσέας Μοσχονάς κ.α.) και το φθινόπωρο του 1980 μπήκε
στο στούντιο για να τα ηχογραφήσει.
Και
τότε όμως δεν έλειψαν τα εμπόδια. Η εταιρεία δεν πολυενδιαφερόταν
γι' αυτά τα τραγούδια και η όλη στάση της ανάγκασε τον Νταλάρα
να της απαγορεύσει να προβάλλει τους δίσκους του στα διαφημιστικά
προγράμματά της. Στο συνοδευτικό βιβλιαράκι που υπάρχει
στο «Μουσικό κουτί» που κυκλοφόρησε το 1997 στην ενότητα
για τα ρεμπέτικα με τον τίτλο «Όταν ο χρόνος μετράει αλλιώς»,
ο Κώστας Χατζηδουλής εξιστορεί λεπτομερώς τα παρασκήνια
αυτής της δουλειάς και αναφέρει μεταξύ άλλων ότι όταν ο
ίδιος πρότεινε στην εταιρεία ένα ένθετο που είχε φτιάξει
με σπάνιο φωτογραφικό και έντυπο υλικό της εποχής από το
προσωπικό του αρχείο, η απάντηση ήταν: «Βιβλίο θα κάνουμε
ή δίσκο»;
Αρχικά,
τα τραγούδια που επρόκειτο να ηχογραφηθούν ήταν 16, αλλά
εξαιτίας του περιορισμένου χρόνου στις πλευρές του δίσκου
περιορίστηκαν στα 10 και τελικώς έγιναν 12, αφού ο Νταλάρας
θέλησε επιπλέον να συμπεριλάβει το «Κάποια μάνα αναστενάζει»
και ο Χατζηδουλής του πρότεινε να πει και το «Κάνε λιγάκι
υπομονή», όπως κι έγινε. Στο εσώφυλλο αναφέρεται ότι η ηχογράφηση
έγινε Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 1980, όμως ο Χατζηδουλής
στην αφήγησή του στην έκδοση που αναφέραμε παραπάνω επισημαίνει
ότι ο Νταλάρας μπήκε στο στούντιο στις 22 Οκτωβρίου.
Ο
δίσκος κυκλοφόρησε τα Χριστούγεννα του 1980 και χωρίς απολύτως
καμία διαφήμιση πούλησε περισσότερα από 50.000 αντίτυπα!
Το να μιλήσουμε για την ερμηνεία του τραγουδιστή είναι εντελώς
περιττό και θα πούμε μόνον ότι ακούστηκαν πολύ τα «Σαλταδόρος
(Θα σαλτάρω-θα σαλτάρω)», «Κάνε λιγάκι υπομονή» και «Χαϊδάρι»,
το οποίο μελοποίησε εκ νέου ο Στέλιος Βαμβακάρης καθώς κανείς
δε θυμόταν τη μουσική που είχε γράψει ο πατέρας του Μάρκος.
Στις δεύτερες φωνές η Γλυκερία και ο Δημήτρης Κοντογιάννης.
Το
άλμπουμ αποτελεί κυριολεκτικά ντοκουμέντο, καθώς πέρα από
ορισμένα τραγούδια που είδαν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας
υπάρχει και το πολυσέλιδο ένθετο με σπάνιο υλικό του Κώστα
Χατζηδουλή από εφημερίδες, φωτογραφίες, σκίτσα και πολλά
άλλα μιας εξαιρετικά ταραγμένης κι επώδυνης εποχής για την
Ελλάδα. Επίσης, υπάρχουν αφηγήσεις των δημιουργών για τις
συνθήκες κάτω από τις οποίες έγραψαν τα τραγούδια, οι στίχοι
όλων των κομματιών και σημειώσεις για το πότε γράφτηκε το
καθένα. Στο οπισθόφυλλο υπάρχει ένα ζωγραφικό πορτραίτο
του Γιώργου Νταλάρα φτιαγμένο από τον Σπύρο Καραχρήστο.
Παραγωγός
ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο
της Columbia με ηχολήπτη τον Στέλιο Γιαννακόπουλο. Την ενορχήστρωση
επιμελήθηκε ο ίδιος ο Νταλάρας μαζί με τους μουσικούς που
παίζουν στο δίσκο.
Τα τραγούδια του δίσκου
1)
Σαλταδόρος (Μ. Γενίτσαρη)
2) Επιδρομή στον Πειραιά (Μ. Γενίτσαρη)
3) Να 'ναι γλυκό το βόλι (Δ. Γκόγκου-Μπαγιαντέρα)
4)
Μαυραγορίτες (Μ. Γενίτσαρη)
5)
Χαϊδάρι (Μ. και Στ. Βαμβακάρη)
6)
Ένας λεβέντης έσβησε (Ν. Μάθεση-Μ. Χιώτη-Μ. Γενίτσαρη)
7)
Κάνε λιγάκι υπομονή (Β. Τσιτσάνη)
8)
Στέλιος Καρδάρας (Μ. Γενίτσαρη)
9)
Αδερφός τον αδερφό (Οδ. Μοσχονά)
10)
Χτίζουν και γκρεμίζουν κάστρα (Β. Τσιτσάνη)
11)
Κάποια μάνα αναστενάζει (Μπ. Μπακάλη-Β. Τσιτσάνη)
12)
Της κοινωνίας η διαφορά (Β. Τσιτσάνη)
|