Δε
νομίζω ότι υπάρχουν λόγια για να περιγράψει κάποιος ένα
δίσκο που θεωρείται - και είναι - ένας από τους πιο ιστορικούς
για την ελληνική μουσική. Τι να πεις για ένα έργο που εδώ
και πολλά χρόνια έχει περάσει στη σφαίρα του μύθου και συγκαταλέγεται
μέσα στα αριστουργήματα της εγχώριας δισκογραφίας; Και μόνον
οι πωλήσεις του που είναι εκατοντάδες χιλιάδων μιλούν από
μόνες τους...
Τα
πράγματα βεβαίως δεν ήταν έτσι στις αρχές του 1972 που κυκλοφόρησε.
Ο Δήμος Μούτσης μόλις έχει πάρει «μεταγραφή»
από την Columbia στη Philips και συνεργάζεται για πρώτη
φορά με τον Μάνο Ελευθερίου, με στόχο τη
δημιουργία ενός έργου για τη συμπλήρωση των 50 χρόνων από
τη Μικρασιατική καταστροφή. Ο ποιητής είχε έτοιμο το υλικό
(το είχε γράψει από το 1968 ως το 1970) κι έτσι ξεκίνησε
η διαδικασία.
Μετά
από πολλές ακροάσεις, επιλέχθηκαν να το ερμηνεύσουν ο -
νεότατος τότε - Δημήτρης Μητροπάνος και
η Πετρή Σαλπέα με μιαν υπέροχη φωνή που
όμως δεν είχε ανάλογη πορεία. Να σημειώσουμε ότι ο «Άγιος
Φεβρουάριος» αρχικά προοριζόταν για τον Μανώλη Μητσιά, ωστόσο
η αλλαγή εταιρείας από πλευράς Μούτση δεν επέτρεψε αυτή
τη συνεργασία.
Ο
Μητροπάνος εκείνη την εποχή ήταν φαντάρος και μετά κόπων
και βασάνων πήρε κάποιες άδειες τα Χριστούγεννα του 1971
με μεσολάβηση του Γιώργου Κατσαρού για να μπορέσει να ηχογραφήσει
τα δικά του τραγούδια. Μάλιστα, ο ίδιος πολλά χρόνια μετά
ανέφερε ότι ούτε κατάλαβε καλά - καλά τι έλεγε, αφού τον
ενδιέφερε περισσότερο που ήταν εκτός στρατοπέδου παρά η
σημασία του όλου εγχειρήματος.
Η εταιρεία
έριξε πολλά χρήματα για τη διαφημιστική καμπάνια, όμως τον
πρώτο καιρό η αποτυχία ήταν παταγώδης. Βγήκε και η «Μικρά
Ασία» του Απόστολου Καλδάρα με το ίδιο θέμα και όπως είπε
ο Μούτσης σε συνέντευξή του «κατακρεούργησε το σύμπαν από
πωλήσεις», οπότε ο «Άγιος Φεβρουάριος» έμεινε στα ράφια
των δισκοπωλείων.
Και
φτάνουμε στο 1973, όταν ο Νίκος Κοεμτζής για μια παραγγελιά
σκορπάει το θάνατο σε νυχτερινό κέντρο. Ποια ήταν η παραγγελιά
του; «Ο χάρος βγήκε παγανιά». Σημαδιακό τραγούδι για τα
τραγικά γεγονότα που επακολούθησαν, αλλά και το εφαλτήριο
ν' αρχίσει να γίνεται γνωστός ο δίσκος. Από την επομένη
του μακελειού το άλμπουμ άρχισε να παίρνει τα πάνω του,
σιγά-σιγά οι πωλήσεις ανέβηκαν κατακόρυφα και όσο περνούσε
ο καιρός έφευγε από τα δισκοπωλεία με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Από εκεί και πέρα πήρε το δρόμο του κι έφτασε στο σημείο
να θεωρείται πλέον «κλασικό», όπως και οι ερμηνείες των
δύο τραγουδιστών.
Ο
Μούτσης διατηρεί σε γενικές γραμμές το μουσικό ύφος με το
οποίο είχε γίνει γνωστός και δημοφιλής, αλλά διαφαίνεται
ότι επιχειρεί ηχητικούς νεωτερισμούς. Το «περίεργο» μπουζούκι
του Δημήτρη Μαργιολά που ακούγεται και η εισαγωγή που είναι
«καρμπόν» του περιβόητου μιούζικαλ "Jesus Christ superstar"
που έκανε θραύση εκείνη την εποχή, δείχνουν ότι ο συνθέτης
ήθελε να πάει «αλλού».
Όσο
για τα τραγούδια, είναι όλα πασίγνωστα, αγαπημένα και τα
περισσότερα διαχρονικά. Στην πρώτη σειρά τα «Άλλος για Χίο
τράβηξε», «Ο χάρος βγήκε παγανιά» και «Η σούστα πήγαινε
μπροστά», αλλά και τα υπόλοιπα είναι μοναδικά: «Στη Σμύρνη
και στο Αϊβαλί», «Άγιος Φεβρουάριος», «Το κομοδίνο», «Σταμάτης
Κομνηνός» (γραμμένο για έναν αδελφικό φίλο του Ελευθερίου
που είχε χαθεί σε ναυτικό ατύχημα λίγα χρόνια πριν) κ.τ.λ.
σε κάνουν να θέλεις ν ακούς συνέχεια το δίσκο. Να σημειώσουμε
ότι «Το κομοδίνο» ερμήνευσε σε δεύτερη εκτέλεση η Δήμητρα
Γαλάνη το 1975 στις «Λεπτομέρειες».
Παραγωγός
ήταν ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου και η ηχογράφηση έγινε στα
στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο.
Στο εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών
και φωτογραφίες των συντελεστών (πλην του Ελευθερίου).
Τα
τραγούδια του δίσκου
1) Εισαγωγή (Ορχηστρικό)
2) Άγιος Φεβρουάριος (Πετρή Σαλπέα)
3) Άλλος για Χίο τράβηξε (Δ. Μητροπάνος)
4) Το σπίτι στην ανηφοριά (Π. Σαλπέα)
5) Ο χάρος βγήκε παγανιά (Δ. Μητροπάνος)
6) Στη Σμύρνη και στο Αϊβαλί (Δ. Μητροπάνος-Π. Σαλπέα)
7) Σταμάτης Κομνηνός (Δ. Μητροπάνος)
8) Κι αν φταίει κανείς (Π. Σαλπέα)
9) Το κομοδίνο (Π. Σαλπέα)
10)
Η σούστα πήγαινε μπροστά (Δ. Μητροπάνος)
11)
Άγιος Φεβρουάριος-Φινάλε (Π. Σαλπέα)
|